Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det vil være en fordel at have deltaget i modulet 'Introduktion
til det problemorienterede projektarbejde' og modulet
'Introduktion til videnskabelig metode og videnskabsteori'
inden påbegyndelse.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Målet er at give den studerende dybdegående metodologiske,
teoretiske og praktiske forudsætninger for at kunne arbejde med
kvalitative metoder i samspil med udvalgte forskningsdesign.
I modulet bygges der videre på modul 2, Introduktion til
videnskabelig metode og videnskabsteori. I modulet er der især
fokus på det særegne ved at benytte kvalitative metoder til at
belyse samfundsvidenskabelige, herunder politologiske
problemstillinger samt samspillet med udvalgte forskningsdesign,
herunder case-designet og det komparative design. Derudover vil der
være fokus på det særlige ved at arbejde med kombinerede designs og
metoder.
Læringsmål
Viden
- har et grundigt kendskab til og dybdegående viden om
forskellige kvalitative metoder
- har viden om og forståelse af, hvad et forskningsdesign er/kan
være, og hvorledes det adskiller sig fra metodevalg
- har et grundigt kendskab til og viden om forskellige typer af
forskningsdesign
- har et dybdegående kendskab til grundlæggende
videnskabsteoretiske og praktiske forudsætninger for at anvende
kvalitative metoder
- har viden om og erfaring med alle faser og elementer i en
kvalitativt anlagt undersøgelse fra undersøgelsesspørgsmål til
resultatformidling
- har viden og kendskab til analyse af kvalitative data
Færdigheder
- er i stand til vælge et passende design til besvarelse af en
problemformulering
- har færdigheder i og praktisk erfaring med kvalitative metoders
sammenhæng med det grundlæggende forskningsdesign
- har færdigheder i at designe og gennemføre en kvalitativ
undersøgelse med baggrund i forskellige typer af interviews,
dokumentarisk materiale og deltagerobservation
- kan reflektere over forskellige kvalitetskriterier i design og
metode
- har evner til, såvel skriftligt som mundtligt, at formidle
analyser og resultater fra kvalitative undersøgelser
Kompetencer
- har kompetence til selvstændigt at besvare
samfundsvidenskabelige problemstillinger med afsæt i viden og
indlærte færdigheder fra modulet, såvel videnskabsteoretisk som
designmæssigt og metodisk
Undervisningsform
Forelæsninger med tilknyttede øvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
5 ECTS
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Ingen ud over de generelle adgangskrav til
uddannelsen.
Prøver
Prøvens navn | Samfundsvidenskabelig metode:Forskningsdesign, indsamling og
analyse af kvalitative data |
Prøveform | Skriftlig
Individuel |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |