Modulet beskæftiger sig med produktion og formidling af overbevisende tekster i organisationssammenhænge. Modulet giver grundlæggende indsigt i retoriske virkemidler, argumentation, sproglig udformning og fremførelse. Fokus lægges på den mundtlige formidling.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om og forståelse af
grundbegreber inden for argumentationsteori, herunder argumenters struktur, argumenttyper, appelformer og argumentationens dynamik
planlægning og formidling af en retorisk kommunikation, herunder persuasive udtryksmuligheder
menneskelig interaktion i organisationssammenhænge.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
at identificere en retorikfaglig problemstilling i en organisatorisk sammenhæng
at producere og fremføre professionel overbevisende argumentation for at søge tilslutning til et standpunkt
at demonstrere indsigt i individets kommunikation ud fra en retorisk synsvinkel
at formidle oplæg over for forskellige målgrupper.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
at planlægge mundtlig kommunikation med afsæt i teoretisk og praktisk viden om retorik
at kunne fungere som konsulent i forbindelse med formidlingsmæssige opgaver i organisationen.
Se studieordningen § 17.
| Prøvens navn | Retorik | 
| Prøveform | Mundtlig 
Prøven finder sted på baggrund af et udleveret oplæg, som vedrører
en bestemt retorisk kommunikationssituation. Oplægget udleveres til
den studerende 2 dage før prøvens afholdelse. Normeret prøvetid: 20
min. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler  | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning | 
| Engelsk titel | Rhetorics | 
| Modulkode | BAINV2212 | 
| Modultype | Kursus | 
| Varighed | 1 semester | 
| Semester | Efterår
 | 
| ECTS | 5 | 
| Undervisningssprog | Engelsk | 
| Undervisningssted | Campus Aalborg | 
| Modulansvarlig | |
| Indgår i | |
| Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | 
| Studienævn | Studienævn for Internationale og Tværkulturelle Studier | 
| Institut | Institut for Kultur og Læring | 
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |