Diskurs og organisation

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omhandler diskursanalyse i den kritiske tradition anvendt som metode og som analyseredskab i organisatoriske sammenhænge.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå

Viden om og forståelse af

  • sammenhængen mellem videnskabsteoretisk baggrund og diskursanalyse

  • tilgange til diskursanalyse i den kritiske tradition

  • hvordan diskursanalyse anvendes i multimodal analyse

  • kritisk diskursanalyse som metode og analyseredskab ved analyser af data i organisatoriske kontekster.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Færdigheder i

  • at anvende kritisk diskursanalyse som metode i skriftlige cases, opgaver og projektarbejde i organisatoriske sammenhænge

  • at anvende kritisk diskursanalyse som analyseredskab ved arbejde med data og tekstgenrer, som er relevante i organisatoriske kontekster.

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Kompetencer til

  • at designe og reflektere over diskursanalytisk metode og analyse i case- og projektforløb
  • at forholde sig kritisk til organisationstekster og -diskurs.

Undervisningsform

Se studieordningen § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnDiskurs og organisation
Prøveform
Skriftlig
Prøven har form af en bunden 2-dages hjemmeopgave. Besvarelsen må højst være på 6 sider. Hjemmeopgaven indeholder udvalgte elementer fra modulets fagområder.

Opgaven bedømmes af eksaminator.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelDiscourse and Organisation
ModulkodeBAINV208
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk
StudienævnStudienævn for Internationale og Tværkulturelle Studier
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet