Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne trafikplanlægning og
trafikteknik.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om trafikmodellernes rolle i trafik- og
transportplanlægningen
- Skal have viden om modelbygning på makro-, meso- og
mikroniveau, herunder om betydningen af forudsætninger og
antagelser og om disses konsekvenser for anvendelsen af
modelresultaterne
- Skal kunne redegøre for anvendelse af trafikmodeller til
beskrivelse af personers transportmønstre, herunder rejseaktivitet,
turfordeling, transportmiddelvalg og rutevalg
- Skal have viden om sekventielle trafikmodeller, navnlig
4-trinsmodellen
- Skal have viden om avancerede trafikmodeller og deres
styrker/svagheder
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne indsamle relevante informationer om trafikkens
omfang, sammensætning, hastighed og adfærd til brug ved en
trafikmodellering
- Skal kunne anvende de grundlæggende teorier inden for
trafikmodellering til at bygge en simpel trafikmodel med henblik på
at undersøge virkningen af forskellige alternativer for
udformningen af den trafikale infrastruktur
- Skal kunne vurdere og validere resultaterne fra en
modelkørsel
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forholde sig faglig kritisk til resultater fra
modellerne og brugen af resultaterne herfra
- Skal kunne reflektere over trafikmodellernes anvendelighed,
herunder deres styrker og svagheder
Undervisningsform
Studiekredse, workshops, miniprojekter og
præsentationsseminarer, eventuelt suppleret med forelæsninger
m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Trafikmodeller |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |