Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det anbefales, at den studerende har bestået til og med 3.semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål og indhold
På fjerde semester skrives en selvstændig masteropgave. Den
studerende vælger selv tema for opgaven og definerer selv opgavens
problemstilling. Det er derfor muligt at komme i dybden med en
faglig problemstilling, som er helt tæt relateret til den
studerendes egen praksis og faglighed. Der er løbende og tæt
vejledning i processen. Det er muligt at arbejde i gruppe med andre
studerende.
Den skriftlige masteropgave forsvares afslutningsvis ved en
mundtlig eksamen med ekstern censur.
Opgavetema
Du vælger selv tema og problemstilling i din opgave.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Har viden og indsigt i kerneproblemstillinger relateret til
universelt design og tilgængelighed i teori og praksis.
- Har viden om konkrete problemstillinger, udfordringer og
løsninger fra praksis.
- Har opnået viden om sammenhængen mellem forskellige faglige
tilgange og deres betydning for fagområdet i praksis.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Kan formidle faglige problemstillinger og løsninger til både
fagfæller og ikke‐specialister.
- Kan kritisk analysere konkrete praksiseksempler i forhold til
teori.
- Kan vælge og anvende metoder til problemanalyse og
problemløsning (problemorienteret kompetence)
- Kan anvende konflikthåndtering, teamkultur og roller ifm.
Speciale (interpersonel kompetence)
- Kan anvende projektmanagement, uddelegering og tidsstyring
ifm. Speciale (strukturel kompetence)
- Kan anvende strategier for vidensindsamling ift. egen
faglighed og tværfaglig samarbejde (metakognitiv
kompetence)
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Kan selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i
offentlige og private virksomheder og påtage sig professionelt
ansvar for universelt design.
- Kan identificere centrale problemstillinger og faglige
udviklingsområder i forhold til fagfeltet universelt design og
tilgængelighed.
- Kan indgå i udvikling af virksomheders kompetencer,
specialisering og værdiskabelse i relation til universelt design og
tilgængelighed .
- Kan anvende egen faglighed ift problemformulering og
problemdiskussion (problemorienteret kompetence)
- Mundtlig formulering til speciale-forsvar (problemorienteret
kompetence)
- Kan organisere og samarbejde med eksterne parter i forbindelse
med projektarbejde (interpersonel kompetence)
- Kan anvende videnskabelige formidlingsmetoder (strukturel
kompetence)
- Kan anvende analyse af karrieremuligheder med afsæt i
opgraderede kompetencer (metakognitiv kompetence)
- Kan anvende egen faglighed i relation til andre
fagligheder ift. UD i byggeriet (metakognitiv
kompetencer)
Undervisningsform
Projektskrivning og selvstudie.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Masterprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Semesteret skal teste den studerendes tilegnede viden i løbet af
hele uddannelsen. Den studerende skal skrive speciale, som bedømmes
ved en mundtlig eksamination. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |