Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
diplomingeniøruddannelsen i byggeri og anlæg samt viden, der opnås
gennem kursusmodulerne Analyse og måling af indeklima, Varme- og
køleteknik, Ventilationsteknik.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gemmenført modulet:
- Skal kunne forstå installationsfaglige principper og teorier
for samlet projektering af bygningers VVS tekniske
installationer
- Skal kunne forstå metoder til klimateknisk analyse af en
bygning, herunder indeklimaets betydning for udformningen af
bygningens installationer og energiforbrug
- Skal have viden om økonomisk beregning af rentabilitet herunder
totaløkonomiske konsekvenser af indeklimarelaterede
produktivitetsændringer
- Skal have kendskab til væsentlige standarder inden for digitale
bygningsmodeller ift. bygningers installationer
Færdigheder
Studerende, der har gemmenført modulet:
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne opstille funktionskrav til bygningens indeklima og
installationer
- Skal kunne dimensionere bygningens installationer ud fra en
helhedsbetragtning, der sikrer opfyldelse af bygningsreglementets
krav, herunder krav til brand, føringsveje, installationsskakte
samt drift og vedligehold
- Skal kunne analysere bygninger med henblik på minimering af
energiforbrug ved optimering af bygningens installationer og valg
af komfortniveau
- Skal kunne gennemføre detaljerede simuleringer af bygningens
indeklima og energiforbrug
- Skal kunne vurdere økonomisk rentabilitet af en
installationsløsning
- Skal kunne anvende BIM til projektering af bygningens
installationer samt kvalitetssikring heraf
Kompetencer
Studerende, der har gemmenført modulet:
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende projektering af
bygningers indeklima og installationer
- Skal kunne argumentere for valg af installationer i relation
til indeklima og energiforbrug overfor byggeriets parter
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i et team omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bygningens indeklima og installationer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |