Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 5. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg med specialisering i
indeklima og energi eller lignende samt viden, der opnås i
kursusmodulerne Energiproducerende og omformende systemer og
Projektledelse og økonomi eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå samspillet mellem bygningers energibehov,
indeklima, energilagring og vedvarende energiproduktion
- Skal have viden om gældende krav til bæredygtigt byggeri
- Skal have viden om statistiske metoders forudsætninger og
egnethed indenfor vurdering af indeklima og energiforbrug
- Skal have viden om anlægs- og udførelsestekniske forhold for
bygningsrelaterede energisystemer
- Skal have viden om kobling af forskellige bygningsrelaterede
energisystemer
- Skal have viden om fagets videnskabsterori og entrepreneurskab
og tilgang anvendt i projektarbejdet samt mulige alternative
tilgange
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne anvende statiske analyser og hypotesetests indenfor
vurdering af indeklima og energiforbrug
- Skal kunne kombinere metoder til dimensionering af solvarme og
solceller samt varmepumpe- og kølesystemer
- Skal kunne analysere bygningens energibehov og indeklima og
samspillet med bygningsintegrerede vedvarende energisystemer,
herunder specifikt brugsvand og afløb, inkl. den tilhørende
anlægs- og driftsøkonomi
- Skal kunne designe vedvarende energiløsninger for
lavenergibyggeri, der minimerer bygningens totale
energiforbrug og miljøbelastning
- Skal kunne foretage en holistisk vurdering af den samlede
kvalitet af det projekterede indeklima
- Skal kunne anvende BIM ifm. design og prissætning af de
udarbejdede løsningsforslag
- Skal kunne redegøre for fagets videnskabsteori og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper.
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde om udvikling af bygningsintegrerede vedvarende
energisystemer
- Skal kunne vurdere de samlede energisystemers relevans ift. en
specifik bygning og det forventede indeklima og energiforbrug
- Skal kunne vurdere behovet for gennemførelse af statistiske
analyser i forbindelsen med vurdering af indeklima og
energiforbrug
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende eksperimentelle
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i uddannelsen
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i en gruppe omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsteoretiske tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Indeklima og energi |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis
projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.**
Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår
ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr.
studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter
studienævnets godkendelse
** Studienævnet kan dispensere herfra |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |