Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1.-3. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet skal give den studerende mulighed at dokumentere viden,
færdigheder og kompetencer på kandidatniveau.
Den studerende formulerer selv det problem, der behandles; men
problemformuleringen skal godkendes af vejleder og studieleder, før
projektet påbegyndes.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden og kunne forstå specialiseringens emner på
højeste internationale niveau.
- Skal være i stand til kritisk at vurdere viden og kunne
identificere nye videnskabelige problemstillinger inden for
specialiseringens område.
- Skal forstå vilkårene for specialiseringens forskningsområde,
herunder forskningsetik
Færdigheder
- Skal selvstændigt kunne forklare valg af videnskabelige
teoretiske og/eller eksperimentelle metoder
- Skal gennem projektforløbet og ved dets afslutning kunne give
en selvstændig og kritisk bedømmelse af de valgte teorier og
metoder såvel som af gennemførte analyser, opnåede resultater og
dragne konklusioner
- Skal være i stand til at anvende et bredt spektrum af
ingeniørvidenskabelige metoder til forskning og udvikling inden for
specialiseringens område
- Skal kunne kommunikere relevante videnskabelige og
ingeniørprofessionelle aspekter af projektarbejdet på en klar og
systematisk måde til såvel fagfæller som til
offentligheden
Kompetencer
- Skal på selvstændig måde kunne problemformulere, gennemføre,
dokumentere, reflektere over og formidle resultater af et
projektarbejde, der behandler en kompleks arbejds- og
udviklingssituation inden for centrale emner af
kandidatuddannelsens faglighed
- Skal evne at vurdere, vælge og omsætte akademiske kundskaber,
færdigheder og videnskabelige teorier, metoder og redskaber til på
et videnskabeligt grundlag at opstille relevante nye analyse-
løsningsmodeller samt kunne begrunde sine valg
- Skal evne at opstille robuste tids- og arbejdsplaner for eget
projekt, selvstændigt og kritisk kunne vurdere fremdriften, samt
kunne udvælge og inddrage relevant litteratur, relevante
eksperimenter eller relevante data med henblik på at fastholde
projektets videnskabelige grundlag
- Skal kunne håndtere komplekse og uforudseelige
arbejdssituationer samt være i stand til at udvikle nye
løsninger
- Skal selvstændigt og med professionel og videnskabelig tilgang
kunne indgå i en dialog med fagfæller og professionelle
interessenter i forhold til kandidatuddannelsens faglighed.
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport.
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, eventuelt suppleret
laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 30 ECTS svarende til 900 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |