Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af konstruktioner i beton og træ
- Skal have kendskab til væsentlige standarder inden for LCA
- Skal have viden om definitioner og fortolkninger af universelt
design og tilgængelighed, herunder lovgivning og konventioner
- Skal have viden om design- og byggeproces og brugerinvolvering,
herunder spørgeskemaer, observation og ”follow the user”
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne beregne laster på en bygningskonstruktion i henhold
til normforskrifter
- Skal kunne skitsedimensionere konstruktionen
- Skal kunne bestemme snitkræfter i bjælke- og gitterkonstruktion
ved hjælp af elementmetodesoftware
- Skal kunne udforme og dimensionere træ- og betonkonstruktioner
i henhold til gældende normer
- Skal kunne dimensionere relevante konstruktionssamlinger
- Skal kunne dokumentere projektarbejdets resultater og statiske
beregninger på en klart struktureret og forståelig måde (mundtligt,
skriftligt og grafisk)
- Skal kunne opbygge og anvende digitale bygningsmodeller (BIM)
og redegøre for centrale problemstillinger vedrørende
modelsamarbejde i byggeprocessen
- Skal kunne gennemføre en LCA beregning for en bygning
- Skal kunne håndtere byggefaglige udfordringer og muligheder ved
universelt design
- Skal kunne gennemføre en spørgeskemaundersøgelse
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne deltage i og dokumentere et
projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet behandlede
fagligheder og deres interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige løsninger og/eller analysemetoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i en gruppe omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
- Skal kunne forstå og forklare hvad
gruppesamarbejde/sammensætning er
- Skal kunne anvende møder/planlægning af møder
- Skal kunne anvende tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Etagebyggeri og livscyklusanalyse |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |