Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået på 1. – 4. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
At gøre den studerende i stand til at projektere slapt armerede
betonkonstruktioner og betonelementkonstruktioner, herunder at
kunne anvende grundlæggende teorier suppleret med selvstændige
antagelser samt litteraturstudium til fastlæggelse af
beregningsmodeller.
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om stabilitet og robusthed
- Skal have viden om anvendelsesgrænsetilstanden (Serviceability
limit state - SLS) og brudgrænsetilstanden (Ultimate limit state -
ULS) for betonelementkonstruktioner
- Skal have viden om den konstruktive udformning af en
betonelementbygning
- Skal have viden om dimensionering af armering for en plan
spændingstilstand
- Skal have viden om stringermetoden
- Skal have viden om dimensionering af betonplader efter
strimmelmetoden og/eller brudlinjeteorien
- Skal have viden om karakteristiske usikkerheder, svigtformer og
forudsætninger ved dimensionering af
betonelementkonstruktioner
- Skal have viden om ren bøjning, bøjning med normalkraft,
tværbelastning og excentrisk belastning afbetonkonstruktioner og
-søjler i henhold til en brudgrænsetilstand
- Skal have viden om vurdere og bestemmelse af laster samt
lastkombinationer en betonelement bygning i en udvalgt
konsekvensklasse
- Skal kunne dimensionere udvalgte kompositkonstruktioner og
konstruktionssamlinger herunder stabiliserende
kompositkonstruktioner i henhold til udvalgte normer
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne redegøre for den videnskabelige metode og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper – også set i
forhold til alternative metoder/tilgange
- Skal kunne redegøre for de konstruktive og materialemæssige
valg samt bygningens robusthed
- Skal kunne foretage beregningsmæssig eftervisning af udvalgte
bærende strukturer og konstruktionssamlinger ud fra gældende
normsæt
- Skal kunne redegøre for centrale laster, svigtformer og
dimensioneringskrav til kritiske konstruktionselementer
- Skal kunne udføre statisk dokumentation og
konstruktionstegninger for bygningskonstruktioner og udvalgte
samlingsdetaljer
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsmæssige tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektering af betonkonstruktioner |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |