Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
De studerende skal have faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. – 3.
semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kursusmodulet har til formål udvide de studerendes
procesforståelse fra mange givne parametre i en redesignproces, til
den iterative forslagsstillende refleksive proces med stigende
ansvar for kravspecificering omkring funktionalitet målrettet
brugskonteksten. Modulet giver de studerende flere værktøjer til at
analysere og specificere brugeroplevelsen gennem bl.a. semiotik,
grafik, interaktion og perception, hvor de kognitive ergonomiske
aspekter kombineres med fysiologien. Med vægt på konceptualisering
åbnes løsningsrummet således de studerende demonstrer åben
procesforståelse ved at opfylde kravspecifikationen gennem flere
parallelle løsninger.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for teorier og metoder for iterative
refleksive design- og produktudviklingsprocesser der kan håndtere
flertydige værdier og krav på både helheds- og detaljeniveau med
udgangspunkt i brugskonteksten
- Skal kunne redegøre for og analysere systematiske
konceptudviklingsmetoder inden for ingeniør- og designfaget
- Skal kunne redegøre for og analysere teori og metoder til
grundlæggende kombinerede kognitive og fysiologiske ergonomiske
forhold relateret til produktdesign, med fokus på interaktionen
mellem bruger og produkt
- Skal kunne redegøre for og analysere grundlæggende semiotiske,
grafiske, interaktionsmæssige og perceptionsmæssige aspekter af
produktdesign
Færdigheder
- Skal kunne gennemføre en systematisk analyse og
konceptudvikling af interaktionsfokuseret funktionalitet gennem en
iterativ, refleksiv design- og produktudviklingsproces med fokus på
brugskontekst og brugerbehov
- Skal kunne anvende systematisk konceptudviklingsmetodik til at
designe flere løsningsforslag for den samme kravspecifikation og
evaluere disse
- Skal kunne anvende kognitive og fysiologiske ergonomiske
metoder og teorier til analyse og design af funktionalitet
integreret i både fysiske og digitale betjeningsflader i
produkter
- Skal kunne anvende visuel og semiotisk teori og metoder til
specifikation og forslagsstillelse af brugeroplevelse,
funktionalitet, grafiske elementer og komposition af enkle
betjeningsflader og anvende denne i 3D digital
visualisering
Kompetencer
- Skal kunne specificere og metodisk understøtte design af
produktkoncepter med vægt på fysisk og digital betjeningsflade,
gennem en iterativ, refleksiv design- og produktudviklingsproces,
der primært integrerer interaktion og funktion ud fra både egne og
prædefinerede krav og referencer i både helhed og detalje
- Skal kunne udfolde og visualisere et konceptuelt løsningsrum
for betjeningsflader og funktionalitet i produkter, samt forholde
sig aktivt og refleksivt til disse med behørig inddragelse af
brugerperspektivet gennem fagets metoder indenfor ergonomi,
semiotik og grafisk udtryk
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Integreret produktudvikling: Koncept |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |