Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået gennem Arkitektur &
Design uddannelsens 1. og 2. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet har til formål med udgangspunkt i brugsperspektivet at
udvikle de studerendes evne til systematisk at håndtere relativt
enkle redesignprocesser for produkter ved hjælp af grundlæggende
værktøjer og metoder indenfor struktureret idégenerering, fysisk
ergonomi forståelse og formanalyse og udvikling. Her kan arbejdes
med redesign af et givent produkt med prædefinerede referencer
indenfor form, styling og æstetik, der skal integreres med
funktionalitet og konstruktion. Digitale værktøjer til rendering,
evt. med billedmanipulation, sammen med billedkomposition danner
grundlag for præcis visuel præsentation af redesignet.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om teorier og metoder for redesignprocesser af
produkter med udgangspunkt i brugs- og brugerperspektivet
- Skal kunne redegøre for grundlæggende metoder for systematisk
idégenerering og produktudvikling inden for ingeniør- og
designfaget
- Skal kunne redegøre for og analysere teori og metoder for
basale fysiologiske ergonomiske forhold relateret til
produktudvikling; herunder antropometriens grundlag, elementær
funktionel anatomi for de muskuloskeletale og neurofysiologiske
systemer samt kende almindelige skadesmekanismer i forhold til
anvendelse af produkter og ergonomiske karakteriseringer af komfort
og diskomfort
- Skal have viden om grundlæggende metoder til systematisk
analyse, beskrivelse af form og udtryk relateret til
produktdesign
Færdigheder
- Skal kunne gennemføre grundlæggende systematisk analyse og
udvikling af funktions- og udtryksrelaterede aspekter i fra et
brugsperspektiv
- Skal kunne opsøge og anvende antropometrisk information, samt
ergonomiske metoder og metrikker til analyse og evaluering af
produkters brug og anvendelse relateret til den menneskelige
fysiologi, herunder specifikt at kunne identificere potentielt
kritiske arbejds-/interaktionssituationer i relation til produktet,
med henblik på at designe en implicit hensigtsmæssig
anvendelse
- Skal kunne visualisere og kommunikere funktions- og
udtryksmæssige aspekter ved hjælp af fagets relevante digitale
værktøjer
- Skal kunne formgive enkle produkter ud fra prædefinerede
visuelle referencepunkter og integrere dette med produktets
funktioner
Kompetencer
- Skal metodisk kunne understøtte redesign af simple produkter
gennem en systematisk metodisk produktudviklingsproces, der primært
integrerer form og funktion ud fra prædefinerede referencepunkter
og forholder sig aktivt til brugerens perspektiv, herunder især
fysiologi og ergonomi
- Skal kunne identificere, visualisere og kommunikere et
produktforslags væsentligste funktions- og udtryksmæssige
egenskaber og styrker med professionelle værktøjer
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i §
17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Integreret produktudvikling: Redesign |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |