Investering i universelt design og tilgængelighed

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

De studerende, der gennemfører modulet: 

Læringsmål

Viden

  • Viden om forskellige teoretiske og videnskabelige retninger på universelt design i et økonomisk (rationelt) perspektiv
  • Har generel forståelse og viden om de økonomiske rationaler og potentialer ved at investere i universelle design og tilgængelighed i praksis.
  • Har viden om den samfundsøkonomiske gevinst ved at tænke og planlægge med afsæt i ’smart fra start’ tankegangen.
  • Har konkret viden/ tal og fakta (måltal og cost-­‐benefit analyser) på hvorfor det kan betale sig at designe universelt tidligt i byggeprocessen.

Færdigheder

  • Kan forstå hvorfor det kan betale sig at investere i universelt design fra start.
  • Er i stand til at reflektere over universelt design og tilgængelighed i et samfundsøkonomisk perspektiv.
  • Har indblik i det økonomiske rationale og potentialer og kan se det i sammenhæng med konkrete praksissammenhænge.

Kompetencer

  • Kan analysere og vurdere de økonomiske og værdibaserede gevinster ved at investere i universelt design og tilgængelighed.
  • Kan identificere  metoder for udregning af udgifter ved investering i universelt design og tilgængelighed
  • Kan rådgive om økonomiske rationaler og potentialer ved at prioritere området.
  • Kan belyse centrale problemstillinger i lyset af økonomiske parametre.

Undervisningsform

Undervisningsformen er forelæsninger, undervisning, opgaveløsning og selvstudie.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInvestering i universelt design og tilgængelighed
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelInvestment in Universal Design and Accessibility
ModulkodeTBIUDTK16301
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet