Intervention, co-design og brugerinvolvering

2022/2023

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger på viden opnået i modulerne Introduktion til antropologi og etnografisk metode, Problembaseret læring og socio-teknisk teknologiforståelse og Videregående etnografiske metoder og socio-teknisk/antropologisk analyse.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • participatory design som et vidensfelt, i hvilket  forskellige faggrupper arbejder sammen om at engagere aktører aktivt i interventionsprocesser
  • forskellige metoder og værktøjer til brug i en designproces med fokus på brugerinvolvering
  • designorienterede og kreative metoder/værktøjer som personas, designspil, konceptualisering og  prototyper
  • iscenesættelse af en design og innovationsproces samt hvordan den kan planlægges og faciliteres med aktører i workshops, fremtidsværksteder eller designlaboratorier

Færdigheder

  • planlægge, og afprøve intervention i design og innovationsprocesser
  • udvælge og anvende de kreative metoder med forskellige aktører 

Kompetencer

  • engagere relevante aktører i en interventionsproces
  • reflektere over og redegøre for hvordan de forskellige former for brugerinvolvering og designmetoder sætter rammer for en interventions- og innovationsproces

Undervisningsform

Der henvises til studieordningens § 17 om uddannelsens indhold og tilrettelæggelse.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnIntervention, co-design og brugerinvolvering
Prøveform
Praktisk
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelIntervention, co-design and Involvement of Users
ModulkodeTBITANB16403
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design
InstitutInstitut for Planlægning
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design