Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ’Designprocesser og
visualisering’ på 1. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- metoder og redskaber til at gennemføre kreativ ingeniørfaglig
syntese
- fremstillingsmetoder og processer, og deres egnethed til at
realisere design
- design for X (med vægt på bæredygtighed)
- eksisterende anvendte standarder
Færdigheder
- beskrive et produkts virkemåde og udformning
- beskrive et produkts socio-tekniske kontekst, og klarlægge
forskellige brugsbehov og værdier gennem interviews og
observationer
- analysere og vurdere omfanget af et produkts miljøbelastning i
et kredsløbsperspektiv og opstille en samlet afvejning af
ovenstående forhold i et produktlivsgalleri
- tolke resultater af disse analyser og formulere krav og
kriterier for et re-design af et produkt mht. bæredygtighed,
herunder at en problemanalyse er guidet af empiri og praksis
- udvælge og detaljere løsningsforslag under hensyntagen til
funktionalitet og brug, samt lave en teknisk vurdering af
løsningsforslags kvalitet og brugbarhed i forhold til opstillede
krav og kriterier
- udarbejde arbejdsblade til at fastholde observationer,
overvejelser, løsningsforslag og eksperimenter i analyse- og
syntesearbejde
- udforme et re-design af et produkt på baggrund af udførte
analyser og opstille en målsætning samt skabe løsningsforslag
(Fusion/Rhino)
- udforme simple prototyper i værksted
- lære om gruppenormer gennem en faciliteret proces, herunder
interaktion internt i gruppen, at kunne videndele, at kunne give
feedback, at kunne håndtere konfliktløsning samt at kunne skrive en
rapport
- udføre et designprojekt som en iterativ proces
- selvstændigt brug af vejleder
Kompetencer
- strukturere problembaseret projektarbejde, herunder anvendelsen
af milepæle, samt videndele med andre teams
- reflektere over kvaliteten af det oprindelige design
sammenlignet med forslaget til et re-design og set i forhold til
såvel den undersøgte socio-tekniske kontekst såvel som
bæredygtigheds dimensioner
- kommunikere og formidle både det problembaserede analyse-
og designarbejde samt den endelige løsning
- træde ind i felten gennem tekniske artefakter og etnografiske
studier
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde indenfor modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Re-design for bæredygtighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Beskrevet i detaljer i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |