Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på kvalifikationer opnået i kursusmodulet
”Problembaseret læring og metoder” på 1. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Kan redegøre for de væsentligste videnskabelige paradigmer der
gør sig gældende inden for sundhedsvidenskab, naturvidenskab og
ingeniørvidenskab
- Kan redegøre for sundheds- og sygdomsbegreber i forskellige
forståelser af centrale sygdoms- og sundhedsbegreber og kender den
mest almindelige kritik
- Kan forklare hypotetisk-deduktiv metode og hvordan denne er
tydelig i medicinske og sundhedsteknologiske studiedesigns
- Kender de forskellige paradigmers kvalitetskriterier, der gør
det muligt at vurdere et videnskabeligt bidrags gyldighed
- Kan redegøre for hvordan en problemorienteret tilgang kan
understøtte en videnskabelig proces
- Kan redegøre for centrale etiske udfordringer inden for
sundhedsteknologi i såvel et dataopsamlings-, dataanvendelses- som
teknologiudviklingsperspektiv
Færdigheder
- Kan analysere et sundhedsteknologisk studiedesign med fokus på
kausalitet
- Kan anvende simple statistiske metoder som middelværdi,
spredning og lineær regression
- Kan fortolke den statistik, der præsenteres i simple
sundhedsteknologiske studiedesign
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videnskabsteori og metoder |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.