Anvendt teknologi og måleteknik i idræt

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Har viden om metoder, som anvendes i idræt til måling af præstationsevne
  • Har viden om de generelle principper bag de sensorer og transducere, som bruges til at bestemme præstationsevne
  • Har viden om kilder til - og omfang af fejl i relation til vurdering af metoderne
  • Har viden om hvordan teknologi har bidraget til at udvikle idræt
  • Har viden om de etiske konsekvenser af at bruge og misbruge teknologi i idræt

Færdigheder

  • Kan udvikle en forsøgsprotokol for et givet forskningsspørgsmål eller praktisk problemstilling
  • Kan konvertere serier af rå data til meningsfulde data
  • Kan kritisk diskutere hvad ansvarlig anvendelse af idrætsteknologi er

Kompetencer

  • Kan sammenligne og kritisk vurdere måleresultater fra tekniske interventioner
  • Kan vurdere teknologiske resultater med hensyn til deres væsentlighed for den enkelte idrætsudøver, for idræt i almindelighed og for samfundet

Undervisningsform

Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnAnvendt teknologi og måleteknik i idræt
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Fakta om modulet

Engelsk titelApplied technology and Measurement Techniques in Sports
ModulkodeSTIIDT15K1_2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet