Psykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil)

2022/2023

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og projektmoduler på tidligere semestre.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

De studerende skal have grundlæggende viden om:

  • kulturpsykologi
  • eksistentialistisk psykologi
  • Reflektere over og forstå mulighederne for formidling af boldspil med forskellige psykologiske tematiseringer
  • Reflektere over og forstå kulturs (identitet) betydning for udtryk i boldspil
  • Coachingteori og dennes læringsteoretiske grundlag
  • Reflektere over og forstå mulighederne i coaching som generelt kommunikationsredskab.
  • Det kulturpsykologiske perspektivs muligheder for påvirkning af arbejdskrav i boldspil
  • Coaching som læringsredskab i boldspil
  • Reflektere over og forstå det kulturpsykologiske perspektivs generelle anvendelsespotentiale i boldspil
  • Reflektere over og forstå forskellige coachingtilganges muligheder og begrænsninger ved anvendelse i boldspil.

Færdigheder

De studerende skal kunne:

  • Analysere empiri i et kulturpsykologisk perspektiv
  • Analysere empirisk materiale med et eksistentialistisk perspektiv
  • Udarbejde boldspilsundervisning med udgangspunkt i forskellige kulturanalyser
  • Udføre tekniske og taktiske elementer indenfor udvalgte boldspil, med udgangspunkt i forskellige kulturtilgange til disse.
  • Planlægge, gennemføre og evaluere komplekse undervisningsforløb i boldspil med et særligt psykologisk temaer.
  • Anvende coaching som et læringsredskab i boldspil.
  • Udarbejde boldspilsundervisning med særligt fokus på coaching som læringsredskab.
  • Vurdere og udvælge hensigtsmæssige elementer i kulturpsykologien ift. at konstruere kulturtypiske boldspilsøvelser.
  • Vurdere og udvælge hensigtsmæssige coachingtilgange ift. konkret kontekst og mål.
  • Diskutere særlige psykologiske problemstillinger i relevante idrætslige kontekster.
  • Formidle konkrete kulturpsykologiske problemstillinger indenfor boldspil til relevante målgrupper.
  • Diskutere coaching som lærings- og kommunikationsredskab i relevante idrætslige kontekster.
  • Formidle konkrete coaching-teoretiske problemstillinger indenfor boldspil til relevante målgrupper.

Kompetencer

De studerende skal kunne:

  • Anvende viden om og færdigheder ift. kulturpsykologiske og eksistentialistiske teorier i nye og komplekse idrætslige sammenhænge.
  • Anvende viden om og færdigheder ift. coaching i nye og komplekse idrætslige sammenhænge.
  • Tage ansvar for initiativ til samarbejdsrelationer og indgå selvstændigt i disse med relevante aktører.
  • Udvikle ny viden om beslægtede og andre relevante emner, med udgangspunkt i modulets faglige indhold.

Undervisningsform

Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.

 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnPsykologi og coaching i teori og praksis (Boldspil)
Prøveform
Praktisk
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i grupper.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene Møller Knudsen.

Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelPsychology and Coaching – Theory and Practice in Sports (Ball Games)
ModulkodeSTIIDR16B4_2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævn for Idræt og Folkesundhedsvidenskab
InstitutInstitut for Medicin og Sundhedsteknologi
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project