Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har viden om social- og sundhedsvidenskabelige perspektiver på
sundhed samt den biomedicinske model
- Har viden om mulige årsager til og konsekvenser af social
ulighed i sundhed
- Har forskellige videnskabelige forståelser af begreber som
sundhed, sygdom, risiko, forebyggelse, sundhedsfremme og
information
- Kan forklare forholdet mellem professionelle og lægfolks
perspektiver på sundhed
Færdigheder
- Kan fremanalysere og redegøre for de sundheds- og
sygdomsbegreber og paradigmatiske forståelser af sundhed, der er
indlejret i forskellige politikker, strategier eller tiltag
indenfor det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde samt deres
eventuelle konsekvenser
- Kan redegøre for forholdet mellem professionelle og læg
perspektiver på sundhed samt identificere og diskutere evt.
konfliktområder imellem perspektiverne ift. konkrete faglige
problemstillinger
- Kan redegøre for mulige årsager til social ulighed i sundhed
samt analysere og diskutere relevante aspekter af ulighed i sundhed
ift. konkrete faglige problemstillinger
Kompetencer
- Kan inddrage overvejelser om forholdet mellem professionelle
perspektiver og lægperspektiver samt ulighed i sundhed i arbejdet
med sundhedsfaglige problemstillinger
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Forståelser af sundhed, risiko og forebyggelse |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.