Modulets indhold, forløb og pædagogik
Valgfagsmodul 3A er et modul, der grundlæggende skal gøre de
studerende i stand til at forstå og arbejde med HRM og
forandringsledelse. Dette inkluderer relevante seminartemaer såsom
humane ressourcer og HRM, kompetencer, læring og strategi, magt i
organisationer og forandringsledelse.Valgfagsmodulet supplerer
undervisningen på uddannelsens 1. og 2. semester.
Læringsmål
Viden
- Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for
HRM og forandringsledelse, herunder bl.a. humane ressourcer og
Human Resource Management, kompetencer, læring og strategi, magt i
organisationer og forandringsledelse, strategieksekvering og
performance management samt magt og dialog i organisationer.
- Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet
mellem teorier og praksis.
Færdigheder
- Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret
projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme,
herunder:
- Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en
problemformulering.
- Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere
over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og
indløses på en systematisk og velovervejet måde.
- Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant
litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
- Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant
empiri.
- Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og
velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant
analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
- Kunne udarbejde en konklusion i forhold til
problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til
løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering
af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
- Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og
korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med
hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og
dokumentation.
- Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og
svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i
projektarbejdet.
- Kunne relatere projektarbejdet til valgfagets
temaramme.
Kompetencer
- Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og
praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende
erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse
problemstillinger indenfor kompetence- og organisationsudvikling,
samt være i stand til at formidle dette til relevante
interessenter/målgrupper.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Modulet er på 15 ECTS.
Det kræver en betydelig indsats i form af læsning af pensum,
opgaveløsning og deltage i undervisningen.
Afhængig af deltagernes individuelle forudsætninger, estimerer
vi et tidsforbrug på ca. 10-15 timer pr. uge.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | HRM og forandringsledelse |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen m.m. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en
præsentation, i digitalt eller trykt format, til
eksaminationen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Charlotte Krull
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk