Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger på viden opnået i modulet Grundlæggende
regulering eller tilsvarende.
Læringsmål
Viden
- Have viden om digital tilstandsmodellering og formulering af
systemer på tilstandsform
- Have viden om kanoniske former og sammenhæng med
overføringsfunktioner
- Have viden om et systems opførsel og stabilitet i relation til
systemets egenværdier
- Have viden om styrbarhed og observerbarhed
- Have viden om polplacering og observerdesign
- Have viden om diskretisering (sampling) og rekonstruktion af
tidskontinuerte digitale signaler
- Have viden om metoder til analyse af diskret-tidssignaler og
-systemer (Z-transformation)
- Have viden om metoder til design af
diskrettids-regulatorer
- Have viden om metoder til diskretisering af tidskontinuerte
regulatorer
Færdigheder
- Kunne modellere tidskontinuerte lineære dynamiske systemer på
tilstandsform med digitale beregningsværktøjer
- Kunne løse tilstandsligningen og kunne analysere et systems
respons og stabilitet ud fra en tilstandsmodel
- Kunne designe både tilstandsregulator og tilstandsobserver til
et tidskontinuert system
- Kunne modellere og analysere tidsdiskrete systemer i både
åbent- og lukket-sløjfe
- Kunne vælge samplingstid i digital regulering
- Kunne opstille performancekrav til et lukket-sløjfe system og
kunne udvælge diskrettids-regulatorstruktur
- Kunne designe diskretids-regulator direkte i
z-domænet
- Kunne anvende metoder til diskretisering af en tidskontinuert
digital regulator og være i stand til at vurdere resultatets
anvendelighed
- Have forståelse for den praktiske implementering af
tidsdiskrete digitale regulatorer
Kompetencer
- Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse
med digital tilstandsregulering og diskret regulering
- Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde
med en professionel tilgang til digital tilstandsregulering og
diskret regulering
- Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
inden for digital tilstandsregulering og diskret
regulering
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- forelæsninger
- klasseundervisning
- projektarbejde
- workshops
- opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- lærerfeedback
- faglig refleksion
- porteføljearbejde
- laboratoriearbejde
- e-læring
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Tilstandsregulering og diskret regulering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |