Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger på viden opnået i modulet Anvendt
ingeniørmatematik eller tilsvarende.
Læringsmål
Viden
- Have viden om talsystemer anvendt i computere og
realtidssystemer (decimal, binær, hexadecimal), basale aritmetiske
operatorer og repræsentation af hel- og decimaltal
- Have viden om basale digitale logiske komponenter og enkle
kombinatoriske kredsløb
- Have grundlæggende viden om bi-stable (flip-flops) komponenter
og deres anvendelse i enkle synkrone sekventielle kredsløb
- Have forståelse for hvordan digitale signaler repræsenteres i
forskellige elektriske logik-familier samt forstå deres statiske og
dynamiske elektriske karakteristikker
- Have kendskab til metoder for programudvikling og kunne forstå
udviklingsprocessen for et program fra problemformulering til
endelig implementering
- Have kendskab til syntaksen for programmeringssproget
C, herunder viden om hukommelsesstyring, datatyper og
variable, kontrolstrukturer, funktioner samt brug af pointere
- Have grundlæggende kendskab til C-sprogets
pre-processor, kompiler og linker samt brug af flere kildefiler og
biblioteksfiler
- Have kendskab til brug af et integreret digitalt
udviklingsmiljø til programudvikling i C og til
fejlfinding
- Have grundlæggende forståelse for digitale mikrokontrollere,
deres arkitektur og anvendelse i realtidssystemer
- Have kendskab til basale perifere enheder i mikrokontrollere,
herunder digital input og output samt analog input og output
- Have kendskab til virkemåden for digital til analog konvertere
og analog til digital konvertere samt deres praktiske anvendelse i
en mikrokontroller
- Have kendskab til specielle perifere enheder, herunder
pulsbreddemodulator og interface til en enkoder med
kvadratursignaler
- Have kendskab til udvikling/fejlfinding af
C-programmer til digitale mikrokontrollere anvendt i
realtidsapplikationer med både interrupt service rutiner og
ikke-tidskritiske rutiner
- Have kendskab til tidsdiskret implementering af digitale
filtre, regulatorer og puls-breddemodulatorer i
mikrokontrollere
- Have kendskab til metoder til grafisk programmering
- Have kendskab til programmering vha. dataflowteknikker ved brug
at basale datatyper og kontrolstrukturer for både
ikke-tidskritiske- og realtids-applikationer
- Have kendskab til anvendelse af integreret udviklingsmiljø for
grafisk programmering og fejlfinding
- Have kendskab til digital hardware til brug ved
dataopsamling
Færdigheder
- Være i stand til at analysere, designe og realisere simple
kombinatoriske og sekventielle logiske kredsløb
- Være i stand til at beskrive de væsentligste elektriske
karakteristika for forskellige logikfamilier og forstå hvornår
digitale interfacekredsløb skal anvendes
- Være i stand til at interface en digital mikrokontrollers
perifere enheder til eksterne enheder (aktuatorer, sensorer, osv.)
ved at tage hensyn til alle relevante elektriske forhold
- Være i stand til at udvælge et passende realtidssystem og
tilhørende programmeringsmiljø til en given ingeniørmæssig
problemstilling
- Være i stand til at neddele et program i mindre moduler, der
kan programmeres, fejlfindes, og afprøves enkeltvist
- Være i stand til at udvikle digitale applikationer i
programmeringssproget C og vha. grafisk programmering, der kan løse
en given problemstilling, som kan have realtidskrav
- Være i stand til at planlægge, udføre og dokumentere
eksperimenter, hvor en mikrokontroller anvendes i et realtidssystem
med både analoge og digitale input og output.
Kompetencer
- Skal selvstændigt kunne udføre design og udvikling inden for
fagområdet realtidssystemer og deres programmering
- Skal selvstændigt være i stand til at videreudvikle egen viden
og kompetencer inden for fagområdet ud over indholdet i dette
kursusmodul
Undervisningsform
Kurset afvikles som en blanding af forelæsninger, workshops,
øvelser, selvstudium, e-læring og miniprojekt.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Realtidssystemer og programmeringssprog |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Undervisningsdeltagelse med mindst 80% fremmøde samt godkendelse af
miniprojekt, der kan udarbejdes gruppevis. Omfang ca. 10 sider
(max. 2800 karakterer pr. side).
Re-eksamen er mundtlig eksamen baseret på afleveret
miniprojekt. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |