Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Calculus, Lineær
algebra og Anvendt ingeniørmatematik eller tilsvarende.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om modellering af fysiske systemer og deres
dynamik
- Skal have viden om metoder til linearisering af ulineære
systemer
- Skal have forståelse for et systems stationære egenskaber og
dynamiske respons, herunder indflydelse af systemets type og orden
samt placering af poler og nulpunkter
- Skal have forståelse for åben- og lukket-sløjfe-begreberne
- Skal have forståelse for et systems frekvensrespons
- Skal have forståelse for absolut og relativ stabilitet og
metoder til analyse af stabilitet
- Skal have forståelse for rodkurve-analyse og viden om
regulatordesign vha. rodkurver
- Skal have forståelse for regulatordesign vha.
frekvensresponsteknikker
- Skal have viden om praktisk implementering af
regulatorer
Færdigheder
- Skal kunne modellere og analysere enkle dynamiske systemer
(elektriske, mekaniske og termiske), samt have forståelse for
analogierne mellem disse
- Skal kunne opstille lineære modeller af dynamiske systemer vha.
blokdiagrammer og overføringsfunktioner
- Skal kunne anvende reguleringsteori til at specificere
performancekriterier
- Skal kunne analysere et systems respons og stabilitet vha. de
lineære metoder
- Skal kunne udvælge passende lineære regulatorer og
forudsige/vurdere deres indflydelse på et givet system
- Skal kunne dimensionere en lineær regulator til et givet
system, således performancekrav overholdes
- Skal kunne vurdere problemstillingen og den anvendte
løsningsmetode samt formidle resultatet heraf til et teknisk
publikum
Kompetencer
- Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i
forbindelse med grundlæggende reguleringsteknik og modellering
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang inden for grundlæggende
reguleringsteknik og modellering
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring inden for grundlæggende reguleringsteknik og
modellering
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- forelæsninger
- klasseundervisning
- projektarbejde
- workshops
- opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- lærerfeedback
- faglig refleksion
- porteføljearbejde
- laboratoriearbejde
- e-learning
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende regulering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |