Fremtidens energisystemer

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Have et grundlæggende kendskab til studieteknik og arbejdsprocesserne i et projektarbejde, videnstilegnelse og samarbejde med vejleder
  • Kunne definere og forstå de i projektarbejdet anvendte energitekniske begreber samt have en grundlæggende forståelse for de anvendte metoder, teorier og/eller modeller inden for det energitekniske område
  • Have forståelse for energisystemers opbygning og modeller herfor
  • Have opnået viden om den faglige energitekniske profil som uddannelsen sigter imod

Færdigheder

  • Kunne beskrive og analysere et energiteknisk emne og belyse det fra en eller flere projektvinkler
  • Kunne opstille løsningsforslag til enkle energitekniske problemstillinger baseret på en idegenereringsproces
  • Kunne formidle projektets arbejdsresultater skriftligt, grafisk og mundtligt på en sammenhængende måde
  • Kunne analysere egen læringsproces
  • Kunne definere de i projektrapporten anvendte energitekniske og kontekstuelle begreber
  • Kunne udarbejde en problemanalyse og en problemformulering samt perspektivere den i den kontekst den er opsat i
  • Kunne beskrive de anvendte energitekniske teorier og metoder til analyse af den valgte problemstilling med inddragelse af relevante sammenhænge
  • Kunne opstille enkle energitekniske modeller for det udvalgte energisystem eller dele heraf

Kompetencer

  • Kunne identificere energitekniske problemstillinger og reflektere over dem i den problemorienterede og projektorganiserede studieform
  • Kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i en projektrapport
  • Kunne planlægge og reflektere over egne erfaringer med projektarbejdet og problembearbejdningen under anvendelse af relevante analysemetoder
  • Kunne vurdere projektets problemstilling i forhold til en bæredygtig udvikling af energisystemer
  • Kunne anvende de i projektarbejdet benyttede metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af energifaglig karakter
  • Kunne indgå i et team, samarbejde og håndtere konflikter og sikre motivationen i projektarbejdet

Undervisningsform

Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger, workshops, præsentationsseminarer, konsulentmøder omkring PBL indhold, laboratorieforsøg m.m. Projektet kan være disciplinorienteret, tværfagligt eller en del af et multidisciplinært projekt afhængigt af projektvalg.

Projektarbejdet er opdelt i to perioder: P0 til problemformulering og P1 til problemløsning. P0 perioden varer 5-6 uger. Arbejdet i P0 inkluderer en problemanalyse og en problemformulering for emnet, som skal behandles i P1-delen af projektet. Dette skal beskrives i et P0-dokument, som også indeholder en procesanalyse for P0 perioden. P0-dokumentet præsenteres på et statusseminar som en del af kurset Problem Baseret Læring, hvor projektgruppens dokumenter (rapport og procesanalyse) diskuteres.

Baseret på problemanalysen og problemformuleringen udfærdiger de studerende P1-delen af projektet. Projektarbejdet dokumenteres i en P1-projektrapport, der indeholder problemanalyse, problemformulering, problemløsning, analyser og resultater, samt diskussion og konklusion.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har afleveret en P0 rapport og har deltaget i P0 status- og præsentationsseminar.

Prøver

Prøvens navnFremtidens energisystemer
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
og procesanalyse.
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelEnergy Systems of the Future
ModulkodeN-EN-B1-2A
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus Esbjerg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Energi
InstitutInstitut for Energi
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet