Modulets indhold, forløb og pædagogik
Design af interaktive systemer er et centralt element i
Medialogi uddannelsen. Målet med modulet er at anvende viden,
færdigheder og kompetencer fra tidligere semestre, og kombinere det
med hvad der læres på dette semester, til at skabe et
bachelorprojekt. Vedrørende design, analyse og evaluering kræver
dette semester et avanceret niveau af teori og metodologisk og
refleksiv tænkning.
Læringsmål
Viden
Studerende som gennemfører modulet vil opnå:
- Forståelse af emergerende teknologier til design af interaktive
medier
- Forståelse af teorier og metoder til processering af input,
syntese af output (lyd, grafik, taktil) og designregler of
koncepter for softwaresystemer
- Forståelse af samfundsmæssig kontekst for en
medialogiapplikation
- Forståelse af begrebsverdenen for de specialiserede discipliner
for at kunne kommunikere ideer og processer til eksperter
- Viden om principper for design, realisering, analyse og
evaluering af et interaktivt medieprodukt
- Forståelse af teorier for interaktiv systemdesign
(anvendelsesområder kan være et spil, en kunstinstallation, et
edutainment system eller en anden service)
Færdigheder
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Syntetisere metodologiske overvejelser til at beskrive det
teoretiske og empiriske grundlag for et projekt
- Analysere eksisterende forskning, teorier og trends vedr.
interaktive og konvergerende medier
- Anvende sådanne analyser til at syntetisere et interaktivt
mediesystem, der involverer auditorisk, visuelt, og/eller haptisk
feedback og alternative inputmodaliteter (f.eks. computer vision
eller tangbile interfaces)
- Syntetisere lærte teorier og metoder til design og
implementation af en medieapplikation
- Syntetisere videnskabelige metoder til undersøgelse af
eksisterende forskning i et interesseområde
- Evaluere det udviklede system med både brugere og
peers/professionelle eksperter
- Syntetisere (planlægge, designe og udføre) systematiske tests
af det medieteknologiske artefakt fra et menneske-centreret
og/eller systembaseret perspektiv indenfor den specifikke kontekst
af det interaktive system
- Evaluere feasibility, designkrav og specifikationer og
sustainability af et udviklet interface; ikke kun på cost/benefit
niveau, men også inklusive samfundsmæssige, politiske, og
teknologiske impact-faktorer
- Evaluere kvaliteten af projektets løsning(er) i en bred
kontekst
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
- Begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet, samt vurdere projektets
problemstilling i relevant faglig, samfundsmæssig, økonomisk og
teoretisk kontekst samt i relation til faglitteraturen
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Evaluere den opnåede erfaring gennem styring af
bachelorprojektet og sætte denne i relation til perspektiver for
fremtidige studier
- Syntetisere viden, metoder, teorier og teknikker vedr. et
problem centreret omkring et interaktivt system
- Syntetisere en bred vifte af teknologier, f.eks. auditoriske og
visuelle displays, input- og output-systemer, netværk,
kommunikationsprotokoller, for at realisere ikke-trivielle
applikationer og løsninger
- Samarbejde med professionelle, f.eks. spildesignere,
interaktionsdesignere, designere af interfaces til børn og
handicappede, GUI designere, etc., for a deltage i design og
implementation af et interaktivt medieprodukt
- Syntetisere viden på forskellig form, f.eks. skriftlig,
mundtlig, A/V produktioner, portfolioer og prototyper
- Analysere mulige etiske perspektiver af et interaktivt system,
videnskaben bag og diskutere implikationer af ansvarlig,
professionel praksis
- Syntetisere forskellige teknologier, metoder og
tilgangsvinkler, ved at sammenligne og bedømme disses
potentialer
- Demonstrere viden, færdigheder, og kompetencer som erhvervet i
tidligere semestre, mindst på niveau som beskrevet for disse
uddannelsesmoduler
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt og håndtere
komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet
samt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater
- Identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og læring
indenfor fagområdet
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Med til projektdokumentationen hører:
• Skriftlig projektrapport
• Medieteknologisk produkt
• A/V produktion der illustrerer og opsummerer projektet |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |