Computergenerede billeder (CGI) er en vigtig bestanddel af visuelle medier. CGI er så anvendt, og af så høj kvalitet, at man ofte ikke lægger mærke til det. Man kan finde CGI og animation i film som er enten fuldstændigt computergenererede, eller væsentlige elementer er lavet som specielle effekter. Vi finder CGI i reklamer, musikvideoer eller f.eks. visualiseringer i molekylær biologi. Interaktiv 3D computergrafik- og animations-applikationer bliver også mere og mere udbredt og bliver mere og mere en del af forskellige aspekter af vores liv. Interaktiv 3D computergrafik kan også medieres på mange forskellige måder, fra desktop computere til håndholdte enheder, fra projektionsskærme til head-mounted displays, fra monitorer til laserlysdisplays.
Den studerende skal lære om screen media produktion, computergrafik, animation og renderingsteknikker, herunder også analyse af relationer mellem audio-visuel kommunikation, og den kommunikation der er mulig gennem animation og computergrafikteknologi. Den studerende skal udvikle sine tekniske og metodiske færdigheder gennem at skabe audio-visuelle eksperimenter og oplevelser, som er forud-renderede, og/eller interaktive.
I dette projektmodul vil den studerende arbejde med at analysere, designe og implementere (dele af) applikationer og medieteknologiske eksperimenter, hvori forud-renderede og/eller real-tids, interaktive 3D computergrafik og animation spiller en central rolle.
Dette kan f.eks. være et 3D spil baseret på en game engine, en animeret short story, en special-designet applikation til datavisualisering, en interaktive edutainment-installation, en mobile navigations-applikation, eller at udvikle en teknologi eller metode til specielle effekter, eller værktøjer til at bistå i udviklingen og produktionen af sådanne produkter.
Det er vigtigt at projekterne indeholder et element af forud-renderet og eller realtids-grafik, og adresserer et audio aspekt, hvis relevant. Filmteori og cinematografi skal anvendes i det omfang projektet kan have fordel heraf. Evalueringer af den designede løsning skal gennemføres med henblik på at undersøge oplevelser, designkriterier og formulerede hypoteser.
Studerende som gennemfører modulet vil opnå:
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Prøvens navn | Audio-visuelle eksperimenter |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Med til projektdokumentationen hører:
• Skriftlig projektrapport • Medieteknologisk produkt • A/V produktion der illustrerer og opsummerer projektet |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Audio-Visual Experiments |
Modulkode | MSNMEDB5201A |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Medieteknologi |
Institut | Institut for Arkitektur og Medieteknologi |
Fakultet | Det Teknisk Fakultet for IT og Design |