Programmering af interaktive systemer

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at designe, programmere og evaluere interaktive applikationer på PC og mobile platforme. Herudover vil modulet introducere grundlæggende begreber fra objektorienteret programmering. Modulet dækker de grundlæggende aspekter af programmering af grafiske brugerinterfaces (GUIs), såvel som interaktioner på mobile platforme, som tilbyder touch eller sensor-baseret interaktion.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Viden om grundlæggende objektorienterede programmeringsstrategier (OOP) og -modeller
  • Viden om rich pictures og use case diagrammer til at facilitere en brugercentreret designtilgang
  • Viden om mobile udviklingsmiljøer, debuggingværktøjer og -metoder
  • Forståelse af grundlæggende design patterns som er relevante for udvikling på mobile platforme, f.eks. Model-View-Controller (MVC), singleton, osv.
  • Viden om GUI programmering på PC og mobile platforme
  • Forståelse af forskellen mellem sekventiel og event-drevet programstrukturer f.eks. event listeners og call-back funktioner
  • Forståelse af at arbejde med filer og filsystemer i programmering
  • Forståelse af forskellige udviklingsmetoder, f.eks. Waterfall, Spiral og Agile i relation til softwareudvikling

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende OOP i udvikling og design af interaktive applikationer på PC og mobile platforme
  • Anvende design patterns og grundlæggende modeller f.eks. entity-relationship diagrammer, UI storyboards eller flowcharts
  • Anvende et event-drevet design til udvikling af fungerende applikationer som anvender et grafisk brugerinterface

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • analysere bruger- og domænekrav og syntetisere design, programmering og evaluering af interaktive applikationer på PC og mobile platforme

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnProgrammering af interaktive systemer
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProgramming for Interaction
ModulkodeMSNMEDB2194
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design