Matematik til multimedie-applikationer

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende en introduktion til de matematiske begreber og værktøjer der er væsentlige i forhold til at arbejde med udvikling af medieteknologiske produkter.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Forståelse af trigonometriske funktioner
  • Forståelse af logaritmiske og eksponentielle funktioner
  • Forståelse af differentiering og integration af funktioner af en variabel, inklusiv numeriske metoder
  • Forståelse af vektorer og grundlæggende vektoroperationer, prikprodukt og krydsprodukt
  • Forståelse af grundlæggende geometri i 2 og 3 dimensioner: punkter, afstande, linier, planer, kugler og deres skæringer
  • Forståelse af parametriske kurver: position, hastighed og acceleration
  • Forståelse af matricer, grundlæggende matrix-operationer og lineære transformationer
  • Forståelse af lineære ligningssystemer
  • Forståelse af matrixinvertering
  • Forståelse af relevansen og anvendelsen af matematiske modeller til forståelse og analyse af systemer og fænomener

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende grundlæggende algebraiske beregninger
  • Anvende trigonometriske, logaritmiske og eksponentielle funktioner
  • Anvende differentiation på funktioner af en variabel
  • Anvende integrering på funktioner af en variabel
  • Anvende vektorer, vektoroperationer, matricer og matrixoperationer til beregninger
  • Anvende ligninger for linjer, kugler og planer til at beregne skæringer og finde afstande
  • Anvende differentiering og integrering på vektorfunktioner
  • Anvende metoder til at bestemme om lineære ligningssystemer har løsninger og finde disse
  • Anvende metoder til at bestemme om en lille kvadratisk matrice kan inverteres og bestemme dens inverse

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende grundlæggende matematiske redskaber i særdeleshed lineær algebra til at modellere og analysere systemer og fænomener i forbindelse med udviklingen af medieteknologiske produkter

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnMatematik til multimedie-applikationer
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMathematics for Multimedia Applications
ModulkodeMSNMEDB2193
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design