Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende en forståelse af interaktionsteori og
-metode samt grafisk design, og evnen til at anvende disse i
konkrete designproblemer.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Viden om og forståelse for grundlæggende interaktionsdesign,
forskellige interaktionsmodeller, brugerinput/output modaliteter og
deres sammenspil
 - Viden om iterative processer i interaktionsdesign og
brugercentrerede metoder til design
 - Forståelse for konceptualisering af interaktion
 - Evne til brug af konceptuel modellering (f.eks. mental models)
i design
 - Viden om brug af storyboards og scenarios
 - Viden om grundlæggende kvalitativ og kvantitativ
data-indsamling, -analyse og -fortolkning
 - Forståelse for design af interfaces som går ud over
traditionelle grafiske brugerinterfaces
 - Forståelse for design og udfærdigelse af lo-fi og hi-fi
prototyper som en integral del af den iterative designproces og
evaluering af disse i brugertests
 - Forståelse af usability-testdesign, herunder etablering af mål
og metrikker såsom brugervenlighed, -learnability, likeability,
socialbility, accuracy, speed, etc. for empiriske og teoretiske
metoder
 - Viden om grundlæggende teori for Graphical User Interfaces
(GUIs), herunder grafisk design og æstetik
 - Forståelse af de visuelle relationer i komposition af GUIs og
billeder
 - Viden om state-of-the-art teknikker indenfor grafisk design til
menneske-computer-interaktion
 
Færdigheder
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til:
- Anvende metoder til brugertests
 - Anvende kvalitativ metode (f.eks. interviews og kcontekstuelle
spørgsmål) til at kortlægge brugerbehov, præferencer og muligheder
i en virkelig kontekst, og analysere og forklare fund
 - Designe løsninger til problemer relateret til
interaktionsdesign
 - Forstå og anvende brugerevalueringer og præsentere kvantitative
resultater med deskriptiv statistik i tekst og figurer
 - Demonstrere konceptet bag interfacedesign gennem konceptuelle
modeller
 - Forstå, anvende og evaluere forskellige grafiske
kommunikationsformer, såsom fonts, former, kontraster, farver,
balance, proportioner og flow
 
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Analysere forskellige målgruppers behov
 - Anvende og evaluere brugercentrerede evalueringsmetoder
 - Anvende iterative metoder til interaktionsdesign
 - Anvende grafiske designprincipper i
interaktionsdesign
 
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt 
Prøver
| Prøvens navn | Interaktionsdesign | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler: 
Se semesterbeskrivelse | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |