Introduktion til kreativ digital udvikling

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give studerende en; primært, praksis-drevet introduktion til et kreativt udviklingsmiljø. For at kunne opnå formål vil kurset have en arbejdspakke i fremstilling af 2D/3D-grafik og animation (eksempelvis 3D-modellering), introduktion til programmering af denne 2D/3D-grafik/animation samt samling i kreativt miljø (f.eks. en game-engine). Grunden er at den studerende tidligt i sit studie skal erfare hvorledes man producerer indhold, håndterer det med kode og laver brugbare, interaktive applikationer til en række af platforme, i form af spil og andre anvendelser. Kurset vil derfor være vigtigt som agilt prototype-værktøj til grafiske brugerflader til eksempelvis mobil-applikationer, men også som forløber for indhold og udvikling af eksempelvis Virtual Reality-applikationer.

Kurset vil tage udgangspunkt i computerspil som pædagogisk drivmiddel, og vil forsøge at iværksætte aktiviteter, eksempelvis et ugelangt ‘Game Jam’ eller input fra lokale spil-udviklingsmiljøer til at støtte relevans og motivation for at fuldføre kursus. 

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • viden om kreativt udviklingsmiljø
  • viden om essentielle koncepter af 2D/3D-grafik og animation, og pipeline mellem 2D/3D-program og udviklingsmiljø
  • kendskab til programmering på begynder-niveau (Basal syntaks, datatyper, variabler, basale operatorer, if strukturer, løkker, tal, karakterer, arrays, strenge, funktioner, filer i/o)

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • anvende 2D/3D grafik/animations-program til at skabe grafisk indhold
  • anvende kreativt udviklingsmiljø (eksempelvis en spil-engine)

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • udvikle og sammensætte interaktive applikationer der er programmerede og med 2D/3D grafisk indhold

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnIntroduktion til kreativ digital udvikling
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Creative Digital Development
ModulkodeMSNMEDB1213C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design