Kreativitet introduceret - design fra begge sider af skærmen

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulets formål er at den studerende kommer til at arbejde med den kreative udviklingsproces der kræves for at designe til begge sider af skærmen - ment som et metafor for hvordan løsningen både skal ses fra perspektivet fra brugeren og brugerfladen på den ene side, og medialogen på den anden, i form af løsningens design og tekniske udvikling.

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • forståelse af problemanalyse i projekter 
  • forståelse af grundlæggende teorier, metoder og praksis brugt i medieteknologi, som relaterer til projektet 
  • kendskab til metodisk tilgang i indsamling af data og udførsel af brugertest

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • forstå hvordan en målgruppe er forbundet til en problemformulering, lige så vel som løsningsmodellen for denne problemformulering
  • anvende et programmeringssprog og implementere mindre programmer, eller dele deraf, for at løse et specifikt problem
  • forståelse af  basal evaluering af løsningens design, på en målgruppe eller med eksperter
  • formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på en sammenhængende måde

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • udføre et problembaseret projekt der indeholder kreative processer i problemafgrænsning og analyse, såvel som løsningsdesign og evaluering
  • anvende korrekt terminologi til at diskutere projektet og medieteknologi-relaterede aspekter deraf
  • varetage planlægning og gennemførelse af et projekt
  • identificere og udvikle egne behov/muligheder for fortsat læring indenfor fagområdet

 

Undervisningsform

Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret projektarbejde

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKreativitet introduceret - design fra begge sider af skærmen
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Med til projektdokumentationen hører:
• Skriftlig projektrapport
• Medieteknologisk produkt
• A/V produktion der illustrerer og opsummerer projektet
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelCreativity Introduced - Designing from Both Sides of the Screen
ModulkodeMSNMEDB1212C
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design