Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Leder/administrator/organisator
- Redegøre for lovgivning relevant for translationel medicin
- Forståelse for produktets udviklingsproces fra fase 1 til
4
- Beskrive og kende til de digitale platforme omhandlende
internationale standarder og regelsæt, der regulerer translationel
forskning, herunder Good Clinical Practice, Good Laboratory
Practice, Good Manufacturing Practice and Good Distribution
Practice (GCP, GLP, GMP, GDP)
- Redegøre for de regulatoriske enheder, der beskæftiger sig med
godkendelse af og kontrol med medicinsk forskning
- Redegøre for de danske krav til godkendelse af forskning på dyr
og mennesker, især mht. afprøvning af medicin
- Forklare, hvorledes adgang til forskningsresultater og
forskningsdata kan sikres og begrænses
- Forstå, hvordan innovation kan fungere som en investering for
en medicinal-/medicoteknisk virksomhed
- Identificere centrale problemstillinger indenfor marketing for
en privat medicinal-/medicoteknisk virksomhed på tværs af
produktets livscyklus
Professionel
Færdigheder
Leder/administrator/organisator
- Diskutere slutbrugerens rolle for klinisk forskning
- Undersøge udviklingsomkostninger og innovationsbehov i den
farmaceutiske og medicotekniske industri
Akademiker/forsker og underviser
- Stille forslag til hvordan GCP, GLP, GMP og GDP kan
implementeres i et specifikt projekt
Professionel
- Diskutere, hvilke interesser og behov syge og raske har som
forsøgspersoner i medicinsk forskning
- Diskutere farmaceutiske produkters forretningsmæssige
potentiale før markedsføring
- Reflektere over begrebet ”interessekonflikt” i medicinsk
forskning i forhold til forskere og andre aktører f.eks.
medicinalvirksomheder, kontraktforskningsenheder og
patientorganisationer
Kompetencer
Akademiker/forsker og underviser
- Analysere casestudier eller kliniske forsøg fundet gennem
systematisk søgning af litteraturdatabaser
- Planlægge forskningsprojekter med hensyn til godkendelse,
udførelse og etiske overvejelser
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Regulatoriske, etiske og marketingsaspekter i klinisk
forskning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Er du allerede indskrevet på et semester, bedes du orientere dig
i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.