Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, opnår en forståelse for
barnets udvikling gennem hele graviditeten og de første leveår.
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Beskrive den føtale vækst og udvikling igennem alle
trimestre
- Beskrive histologi og histogenese af placenta og navlesnor
bl.a. ved brug af digital platform
- Redegøre for de hyppigste genetiske anomalier mht. type,
patofysiologi samt præ- og postnataldiagnostik
- Definere begrebet teratogenitet og redegøre for udvalgte
medfødte misdannelser
- Beskrive den normale graviditets anatomi og fysiologi samt
almindelige graviditetsgener og deres årsag
- Beskrive den normale fødsels anatomi og fysiologi, herunder
fødslens faser og barnets nedtræning
- Redegøre for betydningen af placentainsufficiens og præmatur
fødsel for barnet
- Beskrive amningens fysiologi, korrekt initiering og betydningen
af amning for barnet og moderens sundhed
- Beskrive det normale nyfødte barn samt barnets udvikling i
løbet af de første leveår
- Beskrive barnevækstens faser
- Beskrive almindelige smitsomme børnesygdomme
Ledelse/administration/organisation
- Have viden om lovgivning relateret til børns trivsel med
relevans for lægegerningen
- Have kendskab til principper for kvalitetssikring og
patientsikkerhed på det perinatale område
Sundhedsfremmer
- Redegøre for bio-psyko-sociale forholds betydning for
graviditet, fødsel, barselsperioden og børns trivsel
- Redegøre for svangreomsorgens organisation og kende til
ræsonnementet bag de rutinemæssige undersøgelser, den gravide
tilbydes
- Definere lavrisiko-graviditet og -fødsel og have kendskab til
centrale risikofaktorer og komplikationer
- Have kendskab til social ulighed i perinatal og maternel
sundhed og hvordan faktorer som levevilkår og medicinforbrug under
graviditeten kan påvirke dette
- Beskrive rutinemæssig undersøgelse, screening og profylaktisk
behandling af raske nyfødte
- Beskrive børnevaccinationsprogrammet og de forebyggende
helbredsundersøgelser, samt sociale forskelle i tilslutningen
hertil
- Gøre rede for indikatorer for børns sundhed og
trivsel
Kommunikator
- Redegøre for særtræk ved kommunikation med den gravide
- Redegøre for særtræk ved kommunikation med børn
Professionel
- Demonstrere forståelse for etiske problemstillinger omkring
barnets trivsel
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Integrere viden om graviditeten og barnets udvikling i de
tidlige leveår både fra et biologisk og et samfundsmedicinsk
perspektiv
- Foretage superviseret undersøgelse af et barn på pædiatrisk
afdeling med det primære formål at vurdere barnets somatiske
udvikling og almene trivsel
- Anvende digitale platforme til at beskrive histologi af
placenta og navlesnor
Sundhedsfremmer
Kommunikator
- Kommunikere med den svangre om hendes bekymringer og
psykosociale belastninger
- Optage anamnese på den gravide
Professionel
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Diskutere graviditet, fødsel og barsel i et bio-psyko-socialt
perspektiv
- Integrere analyser af medicinske og psykosociale faktorer i en
vurdering af barnets trivsel
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Barnets vækst |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.