Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det er en forudsætning, at alle eksamener på 3. og 4. semester er
bestået og alle kliniske ophold er godkendte
Modulets indhold, forløb og pædagogik
At lære den studerende at mestre lægens roller i sundhedsvæsenet
i samfundet
Læringsmål
Viden
- Redegøre for grundlaget for diagnoseprocessen
- Have kendskab til begreberne sensitivitet og specificitet samt
prædiktive værdier af positive og negative test
- Redegøre for begreberne sundhedsfremme, sygdomsforebyggelse,
tidlig sygdomsopsporing og rehabilitering
- Beskrive de væsentligste arbejds‐ og miljømedicinske
eksponeringer og de sygdomme, disse kan forårsage
- Beskrive arbejdsmedicinsk udredning med årsags‐ og
risikovurdering, erhvervsvejledning og forebyggelsestiltag
- Kende til arbejdsmiljøapparatet og arbejdsskadesystemet
- Gøre rede for medicinallovgivning i forbindelse med udøvelse af
funktion som læge i overensstemmelse med autorisationsloven,
sundhedsloven, klage‐ og erstatningslovgivningen og anden relevant
lovgivning
- Gøre rede for begrebet utilsigtede hændelser, beskrive formålet
med indberetninger af utilsigtede hændelser samt kende til den
gældende lovgivning
- Kendskab til de vigtigste internationale konventioner af
betydning for lægens arbejde
- Gøre rede for retsmedicinske undersøgelsesmetoder i beskyttelse
af spor
- Beskrive dødsårsager og dødsmåder samt hyppige retsmedicinske
fund
- Kende metoder til personidentifikation, herunder retsgenetiske
metoder
- Kende til lægelige aspekter i forbindelse med tortur
- Kende sundheds‐ og socialvæsenets organisering, funktion,
placering af opgaver og kommunikation samt henvisningspraksis
- Redegøre for samspillet mellem biomedicinske, psykiske og
sociale processer i udviklingen af sygdomme og
funktionsnedsættelser blandt børn, voksne og ældre
- Redegøre for betydningen af inddragelse af patienter i
udredning og behandling
- Kende til den praktiserende læge som primær, personlig,
kontinuerlig og koordinerende fagperson for den enkelte patient og
dennes familie og som lægelig samarbejdspartner med det øvrige
social‐ og sundhedsvæsen i lokalsamfundet samt det specialiserede
sundhedsvæsen
- Beskrive læge-patientforholdets betydning for effekten af den
praktiserende læges arbejde
- Genkende de problemer af fysisk, psykisk og social art, som
befolkningen søger den praktiserende læge for
Færdigheder
- Håndtere sager vedrørende truede børn og patienter med
misbrug
- Demonstrere lægeligt samarbejde med relevante
samarbejdspartnere i sundheds-/socialsektoren
- Inddrage patienten i relevant erhvervsvejledning
- På basalt niveau kunne foretage en arbejdsmedicinsk udredning,
vurdering af om der foreligger arbejdsbetinget sygdom, relevant
erhvervsvejledning og foreslå forebyggende foranstaltninger (på
individ, arbejdsplads og samfundsniveau)
- Foretage anmeldelse på mistanke om arbejdsbetinget sygdom
- Foretage ligsyn og udfærdige dødsattest
- Udfærdige politiattest og lægeattester
- Udføre en socialmedicinsk samtale og undersøgelse samt opstille
en journal med rehabiliteringsperspektiv
- Vurdere symptomer og fund med henblik på at diagnosticere
funktionsnedsættelse eller risiko for udvikling heraf samt udlede
behov for klinisk forebyggelse og rehabilitering
- Beskrive og analysere metoder for vurdering af
funktionsevne
- Anvende væsentlige bestemmelser i lovgivningen vedrørende
sociale og sundhedsfaglige kommunale ydelser
- Formidle forebyggelses‐og rehabiliteringstiltag til patient,
sundhedsfagligt personale og andre samarbejdspartnere
- Analysere og vurdere den uvisiterede patients symptomer,
patienten med kronisk sygdom og patienter med uforklarede
symptomer
- Demonstrere færdigheder i kommunikation, klinisk samtale,
klinisk undersøgelse, kliniske beslutninger, klinisk behandling,
omsorg og i at støtte patientens motivation
Kompetencer
- Reflektere over hvorledes forskelle i prævalens og incidens af
sygdomme og symptomer i befolkningen, almen praksis og sygehus har
betydning for diagnostik og behandling
- Deltage i arbejdspladsbesøg under overholdelse af
arbejdspladsens formelle og uformelle krav og samtidig udøve
observation af relevante arbejdsmedicinske forhold
- Udføre lægelige opgaver under udvisning af omhu og
samvittighedsfuldhed og følge anden lov‐ og standsprincipper
- Skal kunne integrere behandling, forebyggelse og sundhedsfremme
i arbejdet som læge
- Vurdere lægens roller og kliniske opgaver i det samlede
sundheds‐ og socialvæsen i fagligt, tværfagligt, interprofessionelt
og tværsektorielt samspil
- Søge, vurdere, prioritere og anvende viden i situationer med på
forhånd ukendt medicinsk problemstilling
- Integrere viden, færdigheder og kompetencer fra forskellige
specialer
- Udrede, diagnosticere, behandle og rehabilitere patienter med
almindeligt forekommende akutte og kroniske sygdomme samt
livstruende sygdomme
- Identificere, argumentere for og formidle patientens medicinske
problemstilling
- Inddrage patienten i beslutningsprocessen og handle ud fra
patientens hele livssituation og forudsætninger
- Inddrage etiske overvejelser i håndtering af den enkelte og
grupper af patienter
- Bruge konsultationsprocessen som et kommunikativt redskab
- Udarbejde behandlingsplaner og individuelle målsætninger med
behandling for hyppige lidelser
- Agere som leder i samarbejder internt og eksternt samt i
forhold til lægens rolle i samfundet
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
kliniske ophold
Prøver
Prøvens navn | Lægen i samfundet: Retsmedicin, socialmedicin, samfundsmedicin,
arbejdsmedicin og almen medicin |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Er du allerede indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.