Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det er en forudsætning, at alle eksamener på 3. og 4. semester er
bestået og alle kliniske ophold er godkendte
Modulets indhold, forløb og pædagogik
At lære den studerende at mestre lægens roller i sundhedsvæsenet
og samfundet
Læringsmål
Viden
Intern medicin:
- Redegøre for manifestationer af sygdomsprocesser inden for
endokrinologi, gastroenterologi, geriatri, hjertekarsygdomme,
hæmatologi, infektionsmedicin, lungesygdomme, nefrologi, onkologi,
palliation og rheumatologi
- Redegøre for sygdommes epidemiologi, patoanatomiske og
patogenetiske forhold på organ-, celle- og molekylært niveau,
herunder genetiske arvegange og principper i genetisk
udredning
- Diskutere og argumentere for ætiologiske og patogenetiske
forhold ved sygdomme
- Redegøre for monitorering og sikring af kvaliteten i patientens
samlede sygdomsforløb
Kirurgi:
- Dokumentere indsigt i, hvordan kirurgiske sygdomme inden for
fagene abdominal kirurgi, ortopædisk kirurgi, karkirurgi,
mammakirurgi, plastikkirurgi, thoraxkirurgi og urologi
præsenterer sig, diagnosticeres og behandles i samarbejde med
parakliniske fag
- Stille differentialdiagnoser baseret på anamnese samt objektive
og parakliniske undersøgelser
- Redegøre for patientsikkerhed ved kirurgi, komplikationer,
forebyggelse og behandling samt palliation
- Beskrive tiltag til optimering af succesraten ved vanskelige
forhold
Farmakologi:
- Gøre rede for regler om receptudstedelse
- Kende til lovmæssige og administrative forhold omkring
lægemidler og lægemiddelordination
- Gøre rede for organisering af lægemiddelområdet, herunder krav
til journalføring af lægemiddelordinationer og
lægemiddelkomitesystemet
- Kende til regler for opgørelser af medicinforbrug
- Kende til ordinationsret og lægemiddelordination til
risikogrupper
- Forklare farmakas virkningsmekanismer og dosisvalg som baggrund
for behandling af hyppige og alvorlige sygdomme
- Gøre rede for lægemiddelbivirkninger, interaktioner,
toksikologi og patientsikkerhed
- Gøre rede for retningslinier for utilsigtede hændelser med
lægemidler, fejl, mangler og compliance
- Forklare lægemiddelforgiftninger, illegale lægemidler og
dopingmidler og systemer til erkendelse af
lægemiddelbivirkninger
- Have kendskab til terapeutisk lægemiddelmonitorering (TDM) og
prioritering
- Gøre rede for interaktion mellem de hyppigst benyttede
kosttilskud, naturlægemidler, alternative behandlingsformer og den
lægeligt ordinerede medicin
- Kende regler for lægers pligt til at søge om tilladelse til at
være tilknyttet en lægemiddelvirksomhed
Færdigheder
Intern medicin:
- Optage en målrettet anamnese på patienter, der skal indlægges
på medicinske afdelinger, med vægt på relevante biomedicinske,
psykologiske og sociale fakta samt aldersspecifikke forhold
således, at disse bliver identificeret
- Kommunikere således, at der kan oprettes og vedligeholdes en
god relation til patienten
- Udføre en generel, aldersspecifik symptom- og problemfokuseret
objektiv undersøgelse
- Give diagnoseforslag og udfærdige journal med udgangspunkt i
anamnese og objektiv undersøgelse, herunder anføre
differentialdiagnoser
- Opstille forslag til et relevant undersøgelsesprogram
- Tolke parakliniske undersøgelser (mikrobiologiske
dyrkningssvar, resultater fra radiologiske og nuklearmedicinske
undersøgelser, klinisk fysiologi, klinisk immunologi, klinisk
biokemi, patologisk samt klinisk genetik) under hensyntagen til
aldersbetingede fysiologiske ændringer
- Informere patienten om et prøvesvar eller en undersøgelse
- Inddrage patienten og forstå dennes samlede situation og
foretage medicinsk-etiske overvejelser
- Opstille en rationel behandlingsplan og evaluere effekterne
heraf sammen med patienten
- Udfærdige epikrise, der sikrer sammenhæng og sikkerhed i
patientforløb
Kirurgi:
- Optage en målrettet anamnese på patienter, der skal indlægges
på kirurgiske afdelinger, med vægt på relevante biomedicinske,
psykologiske og sociale fakta samt aldersspecifikke forhold
således, at disse bliver identificeret
- Kommunikere således, at der kan oprettes og vedligeholdes en
god relation til patienten
- Udføre en generel, aldersspecifik symptom- og problemfokuseret
objektiv undersøgelse
- Give diagnoseforslag og udfærdige journal med udgangspunkt i
anamnese og objektiv undersøgelse, herunder anføre
differentialdiagnoser
- Opstille forslag til et relevant undersøgelsesprogram
- Tolke parakliniske undersøgelser (mikrobiologiske
dyrkningssvar, resultater fra radiologiske og nuklearmedicinske
undersøgelser, klinisk fysiologi, klinisk immunologi, klinisk
biokemi, patologisk samt klinisk genetik) under hensyntagen til
aldersbetingede fysiologiske ændringer
- Informere patienten om et prøvesvar eller en undersøgelse
- Inddrage patienten og forstå dennes samlede situation og
foretage medicinsk-etiske overvejelser
- Opstille en rationel behandlingsplan og evaluere effekterne
heraf sammen med patienten
- Kende til observation og behandling af patienter før, under og
efter operation, herunder identificere, diagnosticere, observere og
behandle kritisk syge patienter, herunder respirations- og
kredsløbstruede patienter
- Samarbejde med anæstesiologien omkring den kirurgiske
patient
- Identificere og behandle smertetilstande
- Udfærdige epikrise, der sikrer sammenhæng og sikkerhed i
patientforløb
Farmakologi:
- Udfærdige entydige, fejlfrie og ekspederbare recepter
- Anvende rationel farmakoterapi i behandling
- Koble kendskab til terapeutisk lægemiddelmonitorering og
utilsigtede hændelser
Kompetencer
Intern medicin:
- Integrere tidligere indlært viden og færdigheder med henblik på
at kunne håndtere mødet med den uvisiterede og den henviste
medicinske patient og dermed være i stand til at fungere som
læge
- Indgå konstruktivt i kliniske arbejdssituationer med forståelse
for kompleksitet og for nødvendigheden af at træffe beslutninger på
det foreliggende og til tider ufuldstændige grundlag
- Handle ud fra patientens hele livssituation og forudsætninger
og sammen med patienten træffe beslutning om behandling
- Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og
forstå eget professionelle ansvar, herunder ansvar som teamleder i
et interprofessionelt samarbejde
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen livslang faglig
udvikling og specialisering
- Udvise empati i mødet med patienten og forstå at lindre og
trøste
- Reflektere over egne begrænsninger og tage ansvar herfor
- Erkende sammenhængen mellem evidens og medicinsk ekspertise på
den ene side og patientens ønsker og omstændigheder på den
anden
- Reflektere og handle i forhold til patienten baseret på etiske
overvejelser over muligheder i krydsfeltet mellem, hvad lægen skal,
kan og bør gøre
- Kommunikere med samarbejdspartnere i sundhedsvæsenet og det
sociale system
- Indgå i forebyggelsesprogrammer såvel i omsorg for den enkelte
patient som til fremme af folkesundheden
Kirurgi:
- Integrere tidligere indlært viden og færdigheder med henblik på
at kunne håndtere mødet med den uvisiterede og den henviste
kirurgiske patient og dermed være i stand til at fungere som
læge
- Indgå konstruktivt i kliniske arbejdssituationer med forståelse
for kompleksitet og for nødvendigheden af at træffe beslutninger på
det foreliggende og til tider ufuldstændige grundlag
- Handle ud fra patientens hele livssituation og forudsætninger
og sammen med patienten træffe beslutning om behandling
- Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og
forstå eget professionelle ansvar, herunder ansvar som teamleder i
et interprofessionelt samarbejde
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen livslang faglig
udvikling og specialisering
- Udvise empati i mødet med patienten og forstå at lindre og
trøste
- Reflektere over egne begrænsninger og tage ansvar herfor
- Reflektere og handle i forhold til patienten baseret på etiske
overvejelser over muligheder i krydsfeltet mellem, hvad lægen skal,
kan og bør gøre
- Kommunikere med samarbejdspartnere i sundhedsvæsenet og det
sociale system
- Indgå i forebyggelsesprogrammer såvel i omsorg for den enkelte
patient som til fremme af folkesundheden
Farmakologi:
- Forstå rationel anvendelse af lægemidler, den lovmæssige
baggrund for lægemiddelanvendelse i bredeste forstand og den
praktiske ordinationsproces
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
kliniske ophold
Prøver
Prøvens navn | Integreret intern medicin, kirurgi og klinisk
farmakologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Er du allerede indskrevet på et semester, bedes du orientere dig
i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.