Pædiatri

2022/2023

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Det er en forudsætning, at alle eksamener på 1. og 2. semester er bestået og alle kliniske ophold er godkendte

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Redegøre for barnets normale vækst og psykomotoriske udvikling
  • Redegøre for barnets ernæringsbehov
  • Skelne fysiologiske fra patologiske tilstande
  • Redegøre for almindelige pædiatriske sygdomme
  • Kendskab til børns akutte, livstruende tilstande
  • Redegøre for diagnostik og praktisk håndtering af det ustabile, akut syge barn
  • Kende basale principper for genoplivning af børn
  • Redegøre for de hyppigste syndromstigmata
  • Beskrive almindelige og alvorlige genetisk betingede sygdomme
  • Beskrive tegn på omsorgssvigt og den praktiske håndtering
  • Beskrive principper for forebyggende tiltag i barndommen, herunder primært kommunale opgaver samt vaccinationsprogram og børneundersøgelser

Færdigheder

  • Skabe en god og alderssvarende kontakt til barnet og forældrene
  • Optage en aldersrelevant og problemrelevant anamnese
  • Gennemføre en alders- og problemrelevant objektiv undersøgelse herunder vurdering af barnets fysiske og psykomotoriske udvikling
  • Struktureret og prioriteret journalføre anamnese, objektive fund, konklusion og plan for udredning, behandling og monitorering
  • Afvikle stuegang og modtage akut indlagte børn i tværfagligt samarbejde
  • Redegøre for klinisk præsentation af de almindelige pædiatriske tilstande
  • Rådgive om børns medicinske, psykosociale og udviklingsmæssige problemer
  • Formidle principper for forebyggende tiltag i barndommen

Kompetencer

  • Anvende viden og færdigheder i relation til diagnostik og behandling af almindelige tilstande hos børn
  • Præsentere barnets sygehistorie med tilstrækkelige og nødvendige anamnestiske oplysninger og objektive fund samt konklusion og forslag til videre håndtering
  • Skal med udgangspunkt i forældrenes og barnets forståelse være i stand til at fortælle forældrene og barnet om tilstand, udredning og behandlingsplan samt prognose
  • Kommunikere betydning af forebyggelse i almindelighed samt af klinisk-genetiske resultater
  • Skal være selvstændig og udfarende og kende egne grænser
  • Skal kunne reflektere og kritisk undres over evidens og klinisk praksis
  • Samarbejde omkring refleksion og læring med udgangspunkt i specifikke patientforløb

Undervisningsform

Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af kliniske ophold

Prøver

Prøvens navnPædiatri
Prøveform
Mundtlig
ECTS10
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Er du allerede indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Helene Nørgaard.

Fakta om modulet

Engelsk titelPaediatrics
ModulkodeMEDMN20K3_2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår og Forår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medicin
InstitutKlinisk Institut
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet