Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Redegøre for rationalet bag evidensbaseret medicin
- Redegøre for begreber af betydning for bedømmelse af
evidens
- Redegøre for epidemiologiske begreber knyttet til beskrivelse
af helbredsmæssige forhold og til analyse af sygdomsårsager,
herunder forstå begreberne tilfældig og systematisk variation
- Redegøre for epidemiologien for udvalgte problemstillinger med
eksplicit anvendelse af epidemiologiske begreber og mål
Sundhedsfremmer
- Redegøre for betydningen af udvalgte risikofaktorer for helbred
og forekomst af sygdom
- Beskrive folkesundhedsvidenskabens bidrag til belysning af en
udvalgt lægevidenskabelig problemstilling
- Redegøre for, hvilken betydning den udvalgte problemstilling
har på folkesundheden
- Forklare, hvordan den udvalgte folkesundhedsrelaterede
problemstilling kan have indflydelse på den enkeltes liv og
helbred
- Redegøre for, i hvilken grad sundhedsvæsenets uens håndtering
af patientgrupper kan have betydning for håndteringen af patienter
med den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
Akademiker/forsker og underviser
- Forklare udvalgte statistiske begreber
- Redegøre for principperne for kvalitativ og kvantitativ
forskning og deres rationaler
- Redegøre for metoder til søgning og vurdering af litteratur i
forhold til den udvalgte folkesundhedsrelaterede
problemstilling
- Forklare baggrunden for evidensbaseret behandling knyttet til
den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
Færdigheder
Sundhedsfremmer
- Inden for et overordnet folkesundhedsrelateret tema,
identificere og argumentere for en specifik problemstilling
- Analysere den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
med henblik på muligheder for forebyggelses- og
sundhedsfremmetiltag
- Reflektere over lægens rolle i den udvalgte sundhedsrelaterede
problemstilling
Akademiker/forsker og underviser
- Identificere evidensbaserede behandlingsformer
- Redegøre for metoder til søgning og vurdering af litteratur i
forhold til den udvalgte problemstilling
- Anvende referencer i overensstemmelse med videnskabelig
praksis
- Formidle projektets arbejdsresultater på en struktureret og
forståelig måde, såvel skriftligt, grafisk som mundtligt
- Redegøre for og systematisk vurdere design og resultater af
videnskabelige artikler, der er centrale for deres
projekt
Undervisningsform
Projekt og understøttende forelæsninger (understøttende
undervisning må maksimalt have et omfang svarende til 1,5 ECTS)
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Folkesundhed, epidemiologi og evidensbaseret medicin |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.