Modulet sigter imod at introducere teorier om læring og coaching samt rammesætte disse begreber i en historisk og kulturel kontekst. Omdrejningspunktet er den klassiske dyadiske hjælperrelation, som der oftest refereres til i coachinglitteraturen. Ud over en teoretisk indsigt vil modulet bibringe den studerende praktiske færdigheder til anvendelse i coaching og procesfacilitering såvel som kompetence til at analysere hjælpersamtaler. I løbet af semesteret skal den studerende ud over undervisningen gennemføre mindst fire coachingsamtaler, hvoraf mindst en optages på video og bruges ved den afsluttende eksamination.
Den studerende skal gennem modulet opnå forskningsbaseret viden om:
Læring og læreprocesser på individuelt og kollektivt niveau
Samtalens kompleksitet og betydning for læring
Coaching-fænomenets frembrud i kulturelt, professionshistorisk og samfundsmæssigt perspektiv.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Læring og coaching i teori og praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven er individuel.
Prøven tager udgangspunkt i følgende: - den studerendes fremlæggelse og analyse af en videooptaget coaching-samtale (højst 7 minutter). - et uddrag af den studerendes logbog, i hvilken der redegøres for og reflekteres over den studerendes oplevelser gennem semesteret. Dette kan både omhandle forhold fra undervisningen, eller de gennemførte coachingsamtaler. - en skriftlig miniopgave, hvori den studerende reflekterer over egen coachingpraksis med brug af semestrets læringsteoretiske forståelsesramme. Sidetal: Logbogsuddraget må udgøre mindst 5 og højest 7 sider. Den skriftlige miniopgave må udgøre mindst 5 sider og højest 7 sider. Prøvetiden er normeret til 30 minutter pr. studerende og 10 minutter til votering og karaktergivning. Dvs. 40 minutter i alt inklusiv votering og karaktergivning. Det skriftlige bidrag vægter 1/3, og det mundtlige bidrag vægter 2/3. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Learning and Coaching in Theory and Practice |
Modulkode | MAPROF20231 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |