Indhold
· Ledelsesteori – management vs. leadership.
· Ledelsestilgange.
· Ledelse og samarbejde med konsulenter.
· Ledelse af grupper.
· Personligt lederskab
· Konflikthåndtering
· Gruppedynamik og udvikling.
· Ledelse af individer og medarbejdere samt grupper (herunder coaching).
Målet er, at deltagerne får redskaber til at udvikle deres personlige lederskab i forhold til ledelse af individer og grupper. En forbedring af deres personlige ledelsesstil skulle gerne føre til udvikling af såvel it-medarbejdere og it-grupper, således at den samlede medarbejderstab bliver i stand til at levere tilfredsstillende resultater, der er ud over det sædvanlige.
Specifikt er det målet, at deltagerne efter gennemførelse af kurset bliver i stand til:
· at sammenfatte og redegøre for generelle teorier om ledelse.
· at sammenfatte og redegøre for teorier om ledelse af medarbejdere med særligt fokus på it-medarbejdere.
· at sammenfatte og redegøre for teorier om samspil mellem ledelse og gruppers performance.
· at sammenfatte og redegøre for teorier om skabelsen af high-performance teams.
· at anvende teorier, modeller og begreber fra ovennævnte til at analysere og komme med forslag til løsning af problemstillinger i det personlige lederskab.
· at anvende teorier, modeller og begreber fra ovennævnte til at analysere og komme med forslag til, hvordan grupper ledes med henblik på at skabe ”store” resultater.
· at diskutere teoriernes relevans i relation til egen ledelsespraksis og ledelse i egen virksomhed, samt foreslå forbedringer i praksis.
Seminar med teoretiske indlæg og gruppediskussioner, gruppedialog, aflevering af opgaver.
Der er tæt integration mellem teori og praksis i undervisningen, hvor relevante metoder og teorier bringes i spil og diskuteres i forhold til deltagernes roller som ledere af it.
Prøvens navn | Lederrollen og gruppeledelse |
Prøveform | Skriftlig
Faget afsluttes med en individuel intern skriftlig opgave. Den
udarbejdes hjemmefra over en uge, og der gives karakter
bestået/ikke bestået. Den samlede opgave har et omfang af min. 9 og
max. 12 sider. Deltageren skal i opgaven besvare en række
spørgsmål, som er formuleret af den fagpakkeansvarlige. Derudover
vil der være en mindre refleksionsopgave.
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på: • at de teoretiske emner præsenteres kort og sammenfattet. • at egen praksis sættes i relation til viden og erfaringer uden for en selv. • at opgaven afspejler teoretisk og metodisk viden om emnerne. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT leadership and Group management |
Modulkode | MAITOITL120 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Nærmere oplysning om starttid: https://www.master-it-vest.dk/fagpakker/organisation.html |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |