Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ”Anvendt
ingeniørmatematik”.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om modellering af fysiske systemer og linearisering
af disse.
- Have forståelse for lineære reguleringssystemers dynamiske og
stationære opførsel
- Have forståelse for absolut og relativ stabilitet.
- Have viden om frekvensrespons- og rodkurveanalyse af lineære
systemer.
- Have viden om designteknikker for klassiske lineære
regulatorer.
- Have viden om tilstandsmodellering.
- Have viden om operationsforstærkeren og dens anvendelse til
realisering af simple analoge regulatorstrukturer.
- Have viden om DC maskinens anvendelse som aktuator i et
reguleringssystem.
Færdigheder
- Kunne opstille modeller af dynamiske systemer i form af
blokdiagrammer, overføringsfunktioner og på tilstandsform.
- Kunne analysere et systems respons og stabilitet i både tids-
og frekvensdomænet vha. Routh-Hurwitzs stabilitetskriterium,
Bode-diagram og Nyquists kriterium.
- Kunne designe lineære regulatorer, herunder lag, lead, og PID
regulatorer i både Laplace- og frekvensdomænet.
- Kunne anvende operationsforstærkere til praktisk realisering af
analoge regulatorer, herunder tilpasning af signalniveauer.
- Kunne designe en regulator til en DC motor.
- Kunne redegøre for de anvendte begreber, teorier og metoder til
at beskrive og analysere konkrete applikationer.
- Kunne benytte korrekte begreber, notationer og
symboler.
Kompetencer
- Kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier.
- Kunne udvælge passende regulatorer og beregne og vurdere deres
indflydelse på systemresponsen.
- Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i
forbindelse med grundlæggende reguleringsteknik og
tilstandsmodellering.
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang inden for grundlæggende
reguleringsteknik og tilstandsmodellering.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring inden for grundlæggende reguleringsteknik og
tilstandsmodellering.
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Reguleringsteknik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |