Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre viden opnået på 1.- 4. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal med udgangspunkt i en udvalgt dynamisk relateret
problemstilling kunne formulere en problemstilling, der kræver en
automatisk regulering (feedback styring) for at kunne opfylde en
række krav.
- Skal kunne definere krav, typisk knyttet til begreber som
nøjagtighed, hurtighed (respons), robusthed og stabilitet til en
automatisk regulering.
- Skal kunne løse en automatisk problemstilling ved brug af
teoretisk analyse og design af en reguleringssløjfe og evaluering
af forskellige reguleringsparadigmer.
- Skal kunne anvende klassisk feedback regulering, feedforward
regulering, modelbaseret regulering og kombinationer
heraf.
Færdigheder
- Skal kunne forstå et fysisk system, lave en matematisk model
baseret på fysiske love og eksperimentelt bestemme og/eller
validere modelparametre.
- Skal kunne opstille performancespecifikationer beskrevet enten
i tidsdomænet (stigetid, oversving, stationære fejl etc.) eller i
frekvensdomænet (båndbredde, resonans etc.)
- Skal kunne opstille en simuleringsmodel af systemet, analysere
og prediktere dynamisk respons og validere modellen ved brug af
eksperimenter.
- Skal kunne opstille lineære differentialligninger.
- Skal kunne benytte styring-/reguleringsstrategi til opfyldelse
af performancespecifikationer.
- Skal kunne implementere et reguleringssystem (analogt/digitalt)
og eksperimentel evaluere og validere af dets
performance.
Kompetencer
- Skal kunne demonstrere et solidt teoretisk reguleringsteknisk
fundament, bl.a. fokuseret på hvordan styringen/reguleringen kan
implementeres digitalt og hvilke implementeringsmæssige aspekter
der er forbundet hermed.
- Skal kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier.
- Skal kunne designe (syntese) lineære regulatorer, baseret på
reguleringstekniske metoder og teorier.
- Skal kunne redegøre for de anvendte begreber, teorier og
metoder til at beskrive og analysere konkrete applikationer.
- Skal kunne implementere designede regulatorer digitalt og kunne
analysere effekten af den digitale implementering.
- Skal kunne forstå de fysiske begrænsninger, der er relateret
til forskellige aktueringer og regulatordesign.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af reguleringssystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |