Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået i løbet af uddannelsens 1.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har tilegnet sig viden om relevante tekniske og
naturvidenskabelige modeller, teorier og metoder til analyse og
bearbejdning af en valgt problemstilling.
- Har tilegnet sig viden om, hvordan et forholdsvist simpelt
mekanisk produkt virker.
- Kan gennemføre og dokumentere en konstruktionsproces.
- Kan gennemføre en kinematisk og statisk analyse.
Færdigheder
- Kan gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de
opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed.
- Kan bearbejde den valgte tekniske problemstilling med
inddragelse af relevante sammenhænge og/eller perspektiver.
- Skal kunne dokumentere en konstruktion ved hjælp af
målsatte tekniske tegninger
- Kan foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i
forbindelse med problemanalyse og –formulering.
- Kan foretage en kritisk vurdering af relevansen af den
indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de
valgte modeller, teorier og/eller metodernes egnethed.
- Kan for et delemne til en prototype angive det nødvendige antal
procestrin for dets fremstilling, samt estimere tidsforbruget for
de enkelte procestrin, og på den baggrund estimere omkostningerne
for delemnets fremstilling.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner.
- Sætte projektets problemstilling i relevant faglig og
samfundsmæssig kontekst og identificere relevante
interessenter.
Kompetencer
- Skal kunne vælge, beskrive og anvende relevante tekniske
modeller, teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den
valgte problemstilling.
- Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater og
arbejdsprocesser på en klar og struktureret, sammenhængende og
præcis måde.
- Organisere gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder samt
varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- Identificere og udvikle egne behov/muligheder for fortsat
læring indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Projektet gennemføres i projektgrupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 450 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Konstruktionsprocesser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |