Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulet skal give den studerende grundlæggende forståelse
for fysikkens anvendelser inden for såvel grundvidenskabelige som
tekniskvidenskabelige problemstillinger, med særlig fokus på de
eksperimentelle og/eller teoretiske aspekter af
faststoffysikken.
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for relevante eksperimentelle teknikker til
syntese og karakterisering af materialer af samme type som dem der
anvendes i projektet, og/eller kunne redegøre for hvordan faste
stoffers egenskaber beregnes teoretisk ud fra fysikkens teorier,
modeller og metoder.
- Skal have kendskab til anvendelsesmulighederne af de dele af
faststoffysikken som har direkte relation til det aktuelle
projektfelt
Færdigheder
- Skal kunne anvende eksperimentelle metoder og teknikker til at
fremstille og karakterisere prøver af faste stoffer med
videnskabelig- eller anvendelsesorienteret relevans og/eller kunne
anvende teoretiske og/eller numeriske metoder til at beregne
karakteristiske egenskaber af faste stoffer
- Skal kunne anvende begreber, teori og metoder fra
kvantemekanik, statistisk mekanik og faststoffysik til beskrivelse
af faste stoffers egenskaber
- Skal demonstrere indsigt i fagets videnskabelige metode og
kunne vurdere og føre en faglig diskussion af kvalitet og relevans
af projektarbejdets resultater
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant originallitteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets forskningsbaserede grundlag og problemstilling og
resultater skriftligt og mundtligt på en sammenhængende måde,
herunder sammenhængen mellem problemformuleringen, projektets
udførelse og de væsentligste konklusioner.
Kompetencer
- Skal kunne anvende begreber, metoder og teori fra Faststoffysik
og Statistisk Mekanik til at beskrive egenskaberne af faste stoffer
og relaterede fænomener til både fagfæller og til
ikke-specialister
- Skal kunne tage ansvar for egen faglige læring og
specialisering og selv kunne opsøge og udforske viden og
eksperimentelle teknikker fra andre discipliner, som kunne være
relevante for problemfeltet
- Varetage planlægning, gennemførelse og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre faglige og tværfaglige
samarbejder.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til
450 timers studieindsats.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- An approved PBL competency profile is a prerequisite for
participation in the project exam.
Prøver
Prøvens navn | Faststoffysik |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |