Problembaseret læring

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Dette modul giver en introduktion til de vigtigste elementer i kunst- og teknologiprojekter: problembaseret læring og projektarbejde, herunder problemformulering, kunstnerisk praksis, videnskabelige metoder og teknologiske værktøjer.

Desuden gives en introduktion til metoder og værktøjer i forbindelse med projektarbejde, gruppearbejde og vejledning. Modulet er tilrettelagt som et mindre projekt, herunder forelæsninger og workshops.

I forbindelse med modulet kan der blive udbudt fag inden for følgende område:

  • Problembaseret læring

Læringsmål

Viden

I dette modul skal den studerende opnå grundlæggende viden om:

  • problembaseret læring
  • gruppesamarbejde og konflikthåndtering
  • projektorganisering og tidsstyring
  • metoder til projektarbejde guidet af praksis indenfor kunst og teknologi
  • betydningen af metodevalg
  • problemidentifikation, problemanalyse og problemformulering inden for kunst og teknologi
  • procesanalyse
  • grundlæggende studieteknik

Færdigheder

I dette modul skal den studerende opnå færdigheder i at:

  • identificere og formulere en problemstilling inden for kunst og teknologi
  • arbejde problemorienteret indenfor kunst og teknologi
  • beskrive og dokumentere valg af metoder til løsning af en defineret problemstilling
  • indsamle og anvende relevant viden og empiri i forhold til en defineret problemstilling
  • empiriindsamling på grundlæggende niveau i forhold til kunst og teknologi projekter

Kompetencer

I dette modul skal den studerende opnå kompetencer i at:

  • strukturere et problembaseret projektforløb
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egne læreprocesser
  • arbejde problemorienteret indenfor kunst og teknologi
  • reflektere over egen faglig identitet og egne læreprocesser
  • deltage i faglige og tværfaglige samarbejdsprojekter med henblik på at løse en defineret problemstilling.

Undervisningsform

Arbejdsformer: Gruppearbejde

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring
Prøveform
Skriftlig
Aflevering: i grupper eller individuelt

Omfang: den skriftlige del må ikke overstige 5 sider pr. studerende.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-Based Learning
ModulkodeKOTBA202002
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
1. semester
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Kunst, Sundhed og Teknologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet