På modulet arbejdes der med analyse, varetagelse og vurdering af kommunikationspraksisser, hvor forandringsprocesser og interventioner gør sig gældende. Der er tale om både forandringsprocesser gennem kommunikation og forandring af kommunikation. Modulet giver indsigt i diverse interpersonelle, organisationsfaglige og mediemæssige perspektiver på kommunikationsprocesser, som indebærer forandring og/eller intervention. Modulet lægger vægt på refleksion over den betydning kommunikation har i forskellige kontekster og interaktioner.
I forbindelse med det problemorienterede projektarbejde tilbydes der faglig vejledning.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teoridannelser vedrørende kommunikationsforandringer og – interventioner,
metoder til analyse og vurdering af kommunikationsforandringer og -interventioner
professionelle og videnskabelige praksisser og problemstillinger inden for det valgte projektemne
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
på et videnskabeligt grundlag at identificere, selvstændigt opstille og reflektere over videnskabelige problemstillinger vedrørende kommunikationsforandringer og -interventioner
selvstændigt at udvælge, begrunde og vurdere relevante teorier og metoder af relevans for analyse og besvarelse af en given problemstilling
at analysere, evaluere og/eller dokumentere effekter af forskellige kommunikationsforandringer eller - interventioner
at forstå̊ og kritisk reflektere over egen rolle, etik og metoder i analytiske og/eller intervenerende sammenhænge
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at arbejde problemorienteret med kommunikationsforandringer og/eller forandring gennem interventioner
at igangsætte, lede og gennemføre komplekse analytiske processer og/eller interventioner af relevans for projektemnet
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Forandring og intervention via kommunikation |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og intern medbedømmer med udgangspunkt i det skriftlige arbejde,
hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med
andre. Projektrapporten/det skriftlige arbejde betragtes som
gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør grundlaget for
eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse
af projektrapporten og den mundtlige præstation.
Litteraturgrundlag: Minimum 1000 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til specialet. Sidetal: Projektrapporten skal minimum være på 15 sider og maximum 20 sider pr. studerende (dog maximum 30 sider ved individuel studerende). Normeret prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper, 30 minutter i alt ved individuelle prøver. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerende opfylder de faglige mål beskrevet ovenfor. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Change and Intervention via Communication |
Modulkode | KATIKOM20221 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA 2. semester |
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |