Forudsætninger for deltagelse i modulet
At samtlige øvrige eksaminer er bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Indhold
Specialet skal behandle en problemstilling indenfor socialt arbejde
og kan indeholde såvel teoretiske som empiriske elementer samt
demonstrere praktiske anvendelsesmuligheder og perspektiver.
Problemstillingen skal godkendes af studieleder/delegeret af
studieleder.
Mål
Målet for specialet er at give den studerende lejlighed til at
demonstrere evne til at beskrive, analysere og bearbejde komplekse
problemer og problemstillinger.
Læringsmål
Viden
Ved bedømmelsen lægges vægt på at den studerende på selvstændig
vis har viden om:
- videnskabelige teorier og metoder i relation til socialt
arbejde.
- teoriers og metoders betydning for specialets fokus og
konklusioner
- problembaseret læring, særligt hvordan man udvælger, afgrænser
og beskriver et problem, og hvilken betydning disse elementer har
for specialets analyser og konklusioner
Færdigheder
- at kunne argumentere teoretisk
- at kunne anvende samfundsvidenskabelige metoder til at belyse
en afgrænset problemstilling
- at kunne foretage et relevant valg af og kombinere flere
socialfaglige discipliner og videnskabelige metoder i en målrettet
og struktureret analyse
- at kunne foretage dybtgående og avancerede analyser på et
afgrænset område
- at kunne argumentere fagligt for en udvælgelse af socialfaglige
løsninger
- at arbejde målrettet med PBL som lærings- og
styringsredskab
Kompetencer
- at kunne arbejde selvstændigt med videnskabelige teorier og
metoder
- at kunne arbejde målrettet og struktureret samt kombinere flere
socialfaglige discipliner og videnskabelige metoder
- at kunne analysere og reflektere over teoriers og metoders
betydning for specialets fokus og konklusioner
- at kunne omsætte analyser og fund til brug for kvalificering af
socialt arbejdes praksis
- at kunne formidle og formulere socialfaglige problemstillinger,
skriftligt og mundtligt
- at kunne anvende PBL til at arbejde med komplekse problemer,
herunder at kunne udvælge og afgrænse en problemstilling, udvælge
metodiske, teoretiske og analytiske tilgange til at belyse den
- kompetence til at reflektere over egen læring og faglige
udvikling samt samarbejdets betydning herfor på et kompetent niveau
((Link til
Portfolio )
Undervisningsform
Undervisningsformen består i vejledning, forelæsning og
dialog.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |