Mål
På dette fag introduceres til forskellige tilgange til praksisnær forskning og vidensdeling i socialt arbejde. Målet er, at den studerende har en grundlæggende forståelse for forskelle, styrker og begrænsninger ved de forskellige tilgange og at vedkommende på den baggrund er i stand til at designe og gennemføre praksisforsknings-projekter til gavn for både forskning og praksis.
I de senere år har ønsket om at udvikle evidensbaseret politik og praksis på det sociale arbejdes felt været medvirkende til igen at rejse en ophedet diskussion om hvilket viden grundlag socialt arbejde skal have. På den akademiske front, var bl.a. Donald Schöns arbejde fra 1980erne centralt for kritikken af at basere socialt arbejde på teknisk rationel viden.
Men hvis den teknisk-rationelle viden er utilstrækkelig, hvad så? På dette fag sætter vi fokus på hvordan ny viden kan indoptages, anvendes og bidrage til at kvalificere socialt arbejde.
Kurset vil give de studerende indsigt i både klassiske tilgange til forsknings- praksissamarbejde og til nye tendenser med fokus på viden mægling og dialogisk viden produktion mellem forskning og praksis.
Kurset beskæftiger sig især med en form for viden som tager udgangspunkt i de faktiske problemer, der gør sig gældende i praksis; som inddrager borgeres og praktikeres perspektiv og viden i oparbejdelsen af ny viden; og som på denne baggrund afsøger nye handlemuligheder i praksis.
Kurset vil knytte diskussioner om praksisforskning, aktionsforskning, praktikerforskning, interventionsforskning, etnografisk tilgang og forskningsinformeret refleksion som alternative veje til forbedret praksis i socialt arbejde. Kurset diskuterer desuden måder at skabe dialog mellem borgeres, fagpersoners og forskeres viden og perspektiver.
Faget forudsætter forudgående kendskab til og erfaring med kvalitative forskningsmetoder.
Faget er relevant for studerende, som ønsker at arbejde i krydsfeltet mellem forskningsbaseret viden og praksisudvikling inden for det sociale arbejde.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden? Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret refleksion |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | How Can Social Work Be Improved through New Knowledge? Practice Research, Dialogical Knowledge Production and Research Based Reflection |
Modulkode | KASOA20225G |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |