Indhold
Børn og unge i udsatte positioner tager udgangspunkt i at give de studerende indsigt i områdets forskellige perspektiver gennem lektioner, der indledningsvist rammesættes af en præsentation over væsentlige begreber og forståelser samt en statistisk indsigt på området. Forelæsningerne har en fælles ramme, hvor der sættes fokus på og skabes diskussion omkring udvalgte begreber og forståelser af forløbssammenhænge. Undervisningen er struktureret som forelæsninger med inddragelse af forskningseksempler fra undervisernes egen forskning suppleret med anden national og international forskning på feltet.
Mål
Børn og unge i udsatte positioner er omdrejningspunktet for meget socialt arbejde i form af, at børn og unge vurderes og kategoriseres, der arbejdes med forebyggende foranstaltninger eller ved, at anbringelse iværksættes og løbende genforhandles og vurderes. Dette valgfag indfører den studerende i centrale perspektiver i forhold til det sociale arbejde med børn og unge. Dette er perspektiver, der handler om forståelser af og indsigt i deres livssituationer, indsigt i begrebers kategoriserende betydninger og kompleksiteten i livssammenhænge og vilkår for udførelsen af det sociale arbejde. Særligt tages der i valgfaget udgangspunkt i perspektiver og oplevelser fra børn og unge, som er eller har været i kontakt med det sociale system.
Prøvens navn | Børn og unge i udsatte positioner |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Vulnerable Children and Young People |
Modulkode | KASOA20225C |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |