Indhold
Baggrunden for at udbyde dette valgfag på KSA er, at kandidater i socialt arbejde i større eller mindre udstrækning vil skulle forholde sig til spørgsmålet om, hvordan vi dokumenterer/demonstrerer virkningerne af indsatser i socialt arbejde – både over for de borgere, som er genstand for indsatserne og politisk/samfundsmæssigt ift. de penge der bruges på indsatserne. Helt centralt er her hvorvidt vi – når måling og evaluering benyttes som værktøjer i socialt arbejde – reelt tæller det der tæller? Eller blander vi faktisk æbler og pærer, når vi sætter socialt arbejde på en formel, der kan tælles og opgøres? Formålet med valgfaget er, at dels at give de studerende værktøjerne til kritisk at vurdere og reflektere over, hvordan socialt arbejde kan evalueres og måles, og dels at give de studerende en metodisk indføring i evalueringsteorien, herunder praktiske kompetencer til at designe og vurdere evalueringer af offentlige indsatser (politikker, programmer, projekter og lignende) i forhold til såvel deres tilrettelæggelse, gennemførelse som anvendelse. Løbende gennem valgfaget vil PBL stå som et centralt omdrejningspunkt bl.a. i form af indlagte øvelser i hver undervisningsgang.
Prøvens navn | Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt arbejde |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Are We Counting What Counts? – Evaluation in and of Social Work |
Modulkode | KASOA20224R |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |