Indhold
De seneste års forskning har vist, hvor kompleks,
situationsbetinget og samtidig betydningsfuld, interaktionen i
frontlinjen mellem borger og professionel (samt professionelle
indbyrdes) er. Individuelle samtaler er dokumenteret effektive i
forhold til at opnå givne mål, men præcis hvad der virker i
samtaler, er et sammensat spørgsmål. I interaktionen kan
strukturelle træk, eksempelvis et klientforhold, reproduceres. Men
det forekommer også, at strukturelle træk opblødes og løsnes. Det
relationelle er således afgørende, ligesom det er afgørende,
hvordan det relationelle konkret udvikler sig og håndteres af
parterne. Deres indbyrdes forhandling af borgernes ønsker og
forudsætninger over for intentioner, krav og tilbud i lovgivningen
på området er et centralt fokus. Der er bl.a. mange gråzoner mellem
frivillighed og tvang. Der er ligeledes mange elementer i og
aspekter af borgernes konkrete inddragelse og deltagelse i - samt
deres samarbejde om sagsbehandlingen. Sociologisk samtaleanalyse
med baggrund i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi har
vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere
interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i
refleksionssammenhænge i praksis for betydningen af detaljerne i
den løbende interaktion.
Mål
Samtaler er et af de mest udbredte fænomener både i det almindelige
sociale liv og i praksis i socialt arbejde. Kurset sætter fokus på
sociologisk samtaleanalyse som tilgang til at analysere socialt
arbejde, herunder betydningen af det relationelle og deltagernes
medskabelse af praksis. Valgfaget knytter an til diskussioner af
interaktionen mellem professionelle og klienter/brugere/borgere,
til diskussioner af interaktionen mellem professionelle indbyrdes,
samt til diskussioner af, hvad der konstitueres som tilladelige
bidrag til interaktionen. Valgfaget fokuserer på forholdet mellem
deltagerne, på relationsarbejde og på deltagernes inddragelse i og
medskabelse af praksis.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Conversation Analysis and Social Work - Relations and Participants' Co-creation of Practice |
Modulkode | KASOA20204N |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |